Tematy lekcji
Dajcie mi muzeum, a ja je wypełnię
Dajcie mi muzeum, a ja je wypełnię – powiedział znany malarz, Pablo Picasso. Ale muzea to przecież nie tylko obrazy i inne dzieła sztuki. Czym zatem „wypełniano” pierwsze polskie muzea? Kto i z jakich powodów decydował się na powoływanie takich instytucji, czy raczej miejsc pamięci? Gdzie się znajdowały i kto je odwiedzał? Jak wyglądała historia polskich muzeów od końca XVIII wieku do dziś? Na te i wiele innych pytań odpowiemy na warsztatach w jednym z najnowszych i najnowocześniejszych polskich muzeów.
Przesuwanie Polski
Lekcja przekrojowa, której głównym celem jest analiza zmian terytorialnych z użyciem map Polski od średniowiecza do współczesności. Uczniowie zapoznają się z podstawowymi pojęciami z zakresu kartografii i poznają zagadnienia związane z prowadzeniem polityki zagranicznej przez Polskę. Kształtowanie granic w wyniku postanowień dyplomatycznych i wojen będzie pryzmatem do poznania dziejów kraju i regionu.
Życie średniowiecznego miasta
W czasie lekcji prześledzimy obraz rozwoju miasta i jego mieszkańców od piastowskiego grodu do rozwiniętych ośrodków miejskich u progu nowożytności. Uczniowie poznają najważniejsze elementy architektoniczne dawnego miasta np. rynek, kościół, cmentarz, domy mieszczan itd. oraz istotne zawody i funkcje społeczne w mieście.
Sarmata na wojnie
Zajęcia, dzięki którym uczniowie lepiej poznają życie polskiego szlachcica toczące się między dworem, sejmikiem a polem bitewnym w XVII i XVIII wieku. Temat kultury szlacheckiej okresu I Rzeczypospolitej prześledzimy w tekstach Jędrzeja Kitowicza, a uczniowie nauczą się charakteryzować polskiego szlachcica na przykładach postaci historycznych.
Wolna elekcja
Zagramy w zespołową grę karcianą: przeniesiemy się w czasie do 1573 roku i wspólnie wybierzemy króla Rzeczypospolitej Obojga Narodów! Gra kształtuje umiejętności współpracy w grupie, negocjacji i argumentowania przyjętej tezy. W zajęciach powinno wziąć udział co najmniej 15 osób.
Za wolność naszą i waszą
Tematem lekcji jest historia polskich powstań narodowych jako walki o niepodległość Rzeczypospolitej Obojga Narodów. W czasie zajęć dokonamy analizy porównawczej powstań jako procesu narodowotwórczego, zakończonego odrodzeniem się państwowości polskiej w 1918 roku. Uczniowie poznają najważniejszych przywódców oraz wydarzenia kształtujące naszą tożsamość.
Przystanek Niepodległość
W trakcie lekcji prześledzimy walkę o granice odrodzonej Rzeczypospolitej w obliczu tworzenia się nowego ładu w Europie po I wojnie światowej. Zajęcia skupiają się na procesie walki politycznej i zbrojnej o kształt państwa polskiego w latach 1918-22. Uczniowie poznają kluczowe postaci tego okresu i prześledzą złożony proces tworzenia się ładu wersalsko-waszyngtońskiego.
Treść lekcji zgodna z podstawą programową kształcenia ogólnego dla liceum/technikum z przedmiotu historia (poziom podstawowy i rozszerzony), w szczególności z rozdziałami: XII Polska w XIV-XV wieku, XX Pierwsze wolne elekcje i ich następstwa, Ustrój, społeczeństwo i kultura Rzeczpospolitej Obojga Narodów w XVII wieku, XXXI Ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815-48, XXXII Powstanie styczniowe i jego następstwa, XLI Walka o odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej.
Zarezerwuj lekcję
Aby zarezerwować lekcję, skontaktuj się z
Działem Obsługi Publiczności:
tel.:
22 255 76 27 (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-16.00)
email:
d[email protected]Rezerwacji należy dokonać co najmniej tydzień przed terminem lekcji.
Grupa może liczyć maksymalnie 30 osób.
Dokonując rezerwacji, należy podać następujące dane:
- Nazwa szkoły/przedszkola
- Adres szkoły
- Klasa/wiek dzieci
- Liczba uczniów/opiekunów
- Preferowana data i godzina zajęć (środa - piątek, godz.10.00, 12.00, 14.00)
- Temat lekcji
- Kontakt do opiekuna grupy (imię, nazwisko, telefon, adres e- mailowy)
- Dodatkowe informacje o grupie (np. niepełnosprawności, profil klasy etc.)
Ewentualną rezygnację z rezerwacji należy zgłosić telefonicznie pod numerem 22 255 76 27 lub drogą elektroniczną na adres
[email protected] najpóźniej 72 godziny przed planowanym terminem wizyty.
W przypadku braku zawiadomienia o rezygnacji lub rezygnacji później niż 72 godziny przed ustalonym terminem wizyty, Muzeum nie zwraca opłaty za lekcje muzealne.