Tematy lekcji
Dajcie mi muzeum, a ja je wypełnię
Dajcie mi muzeum, a ja je wypełnię – powiedział znany malarz, Pablo Picasso. Ale muzea to przecież nie tylko obrazy i inne dzieła sztuki. Czym zatem „wypełniano” pierwsze polskie muzea? Kto i z jakich powodów decydował się na powoływanie takich instytucji, czy raczej miejsc pamięci? Gdzie się znajdowały i kto je odwiedzał? Jak wyglądała historia polskich muzeów od końca XVIII wieku do dziś? Na te i wiele innych pytań odpowiemy na warsztatach w jednym z najnowszych i najnowocześniejszych polskich muzeów.
Przesuwanie Polski
Lekcja przekrojowa, której głównym celem jest analiza zmian terytorialnych z użyciem map Polski od średniowiecza do współczesności. Uczniowie poznają podstawowe zagadnienia z kartografii i uczą się polityki zagranicznej Rzeczpospolitej poprzez kształtowanie granic w wyniku unii i wojen. Lekcja przeznaczona tylko dla klasy 8.
Rzeczpospolita Obojga Narodów – wzór demokracji czy ślepa uliczka?
W czasie lekcji wspólnie zastanowimy się nad zaletami i wadami demokracji szlacheckiej w Polsce. Uczniowie w czasie zajęć, na podstawie źródeł historycznych, zapoznają się z najważniejszymi założeniami demokracji szlacheckiej.
Wolna elekcja
Zagrajmy w zespołową grę karcianą: przenieśmy się w czasie do 1573 roku i wspólnie wybierzmy króla Rzeczpospolitej Obojga Narodów! Gra kształtuje umiejętności współpracy w grupie, negocjacji i argumentowania przyjętej tezy. W zajęciach powinno wziąć udział co najmniej 15 osób.
Drogi do niepodległości
W czasie zajęć przedstawimy i przeanalizujemy koncepcję walki z zaborcą oraz poznamy wybranych bohaterów polskiej niepodległości (Kościuszko, Dąbrowski, Bem, Traugutt, Czachowski, Korfanty).
Uwaga! Nauczyciel sam wybiera zryw niepodległościowy, który stanie się tematem lekcji muzealnej. Do wyboru powstanie: kościuszkowskie, listopadowe, styczniowe, wielkopolskie, śląskie.
Coś z niczego – industrialna Polska w dwudziestoleciu międzywojennym
W czasie lekcji uczniowie zapoznają się z najważniejszymi osiągnięciami modernizacyjnymi dwudziestolecia międzywojennego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem Gdyni oraz Centralnego Okręgu Przemysłowego. Jedną z aktywności będzie stworzenie miasta od podstaw, w tym zaplanowanie przemysłu, armii, komunikacji, rozwoju dróg i osiedli.
Polacy wobec komunizmu
W trakcie spotkania przeanalizujemy mechanizmy instalowania i umacniania się władzy komunistycznej w Polsce oraz poznamy charakterystykę postaw Polaków wobec systemu komunistycznego. Lekcja obejmuje okres od Manifestu Lipcowego z 1944 roku do powstania Solidarności i pokazuje najważniejsze protesty społeczne (1956, 1968, 1970, 1980) oraz ich przyczyny.
Treść lekcji zgodna z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z przedmiotu historia, II etap edukacyjny, klasy IV-VIII, w szczególności z rozdziałami: X Początki Rzeczpospolitej Obojga Narodów, XX Ziemie polskie w latach 1815-48, XXII Powstanie styczniowe, XVIII Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej, XXXVIII Stalinizm w Polsce i jego skutki, XXXIX Polska w latach 1957-81.
Zarezerwuj lekcję
Aby zarezerwować lekcję, skontaktuj się z
Działem Obsługi Publiczności:
tel.:
22 255 76 27 (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-16.00)
email:
d[email protected]Rezerwacji należy dokonać co najmniej tydzień przed terminem lekcji.
Grupa może liczyć maksymalnie 25 osób.
Dokonując rezerwacji, należy podać następujące dane:
- Nazwa szkoły/przedszkola
- Adres szkoły
- Klasa/wiek dzieci
- Liczba uczniów/opiekunów
- Preferowana data i godzina zajęć (środa - piątek, godz.10.00, 12.00, 14.00)
- Temat lekcji
- Kontakt do opiekuna grupy (imię, nazwisko, telefon, adres e- mailowy)
- Dodatkowe informacje o grupie (np. niepełnosprawności, profil klasy etc.)
Ewentualną rezygnację z rezerwacji należy zgłosić telefonicznie pod numerem 22 255 76 27 lub drogą elektroniczną na adres
[email protected] najpóźniej 72 godziny przed planowanym terminem wizyty.
W przypadku braku zawiadomienia o rezygnacji lub rezygnacji później niż 72 godziny przed ustalonym terminem wizyty, Muzeum nie zwraca opłaty za lekcje muzealne.