pokaz filmowy
wszyscy
Pokaz przedpremierowy filmu "Jedno życie" w Muzeum Historii Polski

17 maja (piątek) o godzinie 18.00 zapraszamy do Sali kinowo-teatralnej Muzeum Historii Polski na przedpremierowy pokaz filmu „Jedno życie”, w którym dwukrotny zdobywca Oscara Anthony Hopkins wciela się w rolę młodego Brytyjczyka Nicholasa Wintona. Jest to powieść o człowieku, który tuż przed II Wojną Światową ocalił ponad 600 dzieci z rąk hitlerowców. Jego historia ujrzała światło dzienne dopiero po 40 latach i wzruszyła miliony ludzi na całym świecie.
Film wchodzi do polskich kin 31 maja 2024 r.
BILETY
Ceny biletów:
normalny 15 zł
*ulgowy 10 zł
Bilety dostępne TUTAJ
*Szczegóły dotyczące zniżki w Regulaminie pokazów filmowych (poniżej)
normalny 15 zł
*ulgowy 10 zł
Bilety dostępne TUTAJ
*Szczegóły dotyczące zniżki w Regulaminie pokazów filmowych (poniżej)
Tytuł: Jedno życie
Tytuł oryginalny: One Life
Czas trwania: 110 minut
Gatunek: dramat / biograficzny
Obsada: Anthony Hopkins, Johnny Flynn, Lena Olin, Romola Garai, Alex Sharp, Marthe Keller, Jonathan Pryce, Helena Bonham Carter
Reżyseria: James Hawes
Scenariusz: Lucinda Coxon i Nick Drake (na podstawie książki „If It’s Not Impossible…” autorstwa Barbary Winton)
Produkcja: Joanna Laurie, p.g.a., Iain Canning, p.g.a., Emile Sherman, p.g.a, Guy Heeley, p.g.a
Zdjęcia: Zac Nicholson, BSC
Montaż: Lucia Zucchetti, ACE
Kostiumy: Joanna Eatwell
Scenografia: Christina Moore
Muzyka: Volker Bertelmann
Dystrybucja w Polsce: Monolith Films
Tytuł oryginalny: One Life
Czas trwania: 110 minut
Gatunek: dramat / biograficzny
Obsada: Anthony Hopkins, Johnny Flynn, Lena Olin, Romola Garai, Alex Sharp, Marthe Keller, Jonathan Pryce, Helena Bonham Carter
Reżyseria: James Hawes
Scenariusz: Lucinda Coxon i Nick Drake (na podstawie książki „If It’s Not Impossible…” autorstwa Barbary Winton)
Produkcja: Joanna Laurie, p.g.a., Iain Canning, p.g.a., Emile Sherman, p.g.a, Guy Heeley, p.g.a
Zdjęcia: Zac Nicholson, BSC
Montaż: Lucia Zucchetti, ACE
Kostiumy: Joanna Eatwell
Scenografia: Christina Moore
Muzyka: Volker Bertelmann
Dystrybucja w Polsce: Monolith Films
Poprzez zestawienie obrazu dwóch okresów historycznych (1938 i 1988), twórcy podkreślają długoterminowy wpływ wydarzeń II wojny światowej. Jednym z elementów, które należało uwzględnić w scenariuszu, była historia rodziny Nicholasa Wintona i to, w jaki sposób wpłynęła ona na jego późniejsze wybory. Scenarzysta Nick Drake zauważa: „Jego żydowskie pochodzenie sprawiło, że był uwrażliwiony na doświadczenia migrantów. Rzeczywistość, którą zobaczył na własne oczy, zmotywowała go do działania”.
„Jedno życie” to nie jest zwykły film o II wojnie światowej. Biorąc pod uwagę perspektywę okresu tuż przed wybuchem II wojny światowej, producentka Joanna Laurie mówi: „Nicholas nie był żołnierzem. Nie stoczył żadnej bitwy, walczył o ludzką przyzwoitość. Ta historia nie pokazuje II wojny światowej, ale jest okazją do nakreślenia pewnych ważnych podobieństw między tamtymi czasami a dzisiejszym światem”. Drake dodaje: „Opowiada o humanitaryzmie i zadaje pytanie o to, czym jest bohaterstwo.”
Johnny Flynn, który odgrywa młodego Nicholasa Wintona, przyznaje: „To problem, z którym boryka się każde pokolenie. Tracimy poczucie przyzwoitości, które uosabiał Nicky”.
Anthony Hopkins, w roli starszego Nicholasa, dodaje: „To historia nie tylko jednego człowieka, a całej grupy ludzi ratujących życie dzieci, które bez nich zostałyby pochłonięte przez komory gazowe w Auschwitz, Treblince i Belsen”.
Lena Olin, która wciela się w rolę żony Nicky’ego, Grete Winton, mówi: „Ci, którzy angażowali się w pomoc, widzieli rozwijającą się katastrofę i cierpieli bardziej niż ludzie, którzy odwracali wzrok. Nicky przez całe swoje życie boleśnie odczuwał to, że nie był w stanie uratować więcej dzieci”.
Reżyser James Hawes podkreśla: „Zrobiliśmy wszystko, co w naszej mocy, aby dostać się do autentycznych lokacji i zrekrutować osoby ze społeczności żydowskiej. Wielu najmłodszych członków obsady pochodziło z lokalnych szkół żydowskich. Większość z nich nigdy nie miała styczności z aktorstwem, jednak uwzględnienie odpowiedniego dziedzictwa kulturowego i doświadczenia rodzinnego było dla nas bardzo ważne”.
Oprócz wiernego oddania atmosfery realiów historycznych, praca z ekipami filmowymi w różnych językach w dwóch krajach to kolejne wyzwanie, przed którym stanął Hawes: „Kluczem okazało się podążanie za postacią i nastrojem w danym momencie. Starszy Nicky, pochłonięty żalem, porusza się w powolnym tempie. Uznaliśmy, że ten fragment historii można opowiedzieć dość statyczną kamerą, ze stonowanymi kolorami i prostymi, szerokimi kadrami”. Przenosząc się z lat osiemdziesiątych do trzydziestych, Hawes kontynuuje: „Mamy do czynienia z aktywnym młodym człowiekiem. Postanowiliśmy więc wprowadzić kolor. Czas ucieka, a Nicky ma przed sobą misję, w związku z czym kamera podróżuje wraz z nim, na jego ramieniu”. Przekazanie tej wizji dwóm oddzielnym ekipom miało kluczowe znaczenie dla zachowania ciągłości.
Scenografka Christina Moore relacjonuje, że podczas pierwszego dnia nagrań na dworcu kolejowym Wilson w centrum czeskiej Pragi, ekipa zauważyła biały namiot na końcu peronu. „Był on wykorzystywany jako punkt recepcyjny dla matek i dzieci przybywających z Ukrainy. Dzieci bawiły się tuż obok pomnika Nicholasa Wintona, gdy omawialiśmy ujęcie. To było bardzo poruszające doświadczenie dla nas wszystkich, wiedzieliśmy, że kręcimy ten film we właściwym czasie”.
„Jedno życie” to nie jest zwykły film o II wojnie światowej. Biorąc pod uwagę perspektywę okresu tuż przed wybuchem II wojny światowej, producentka Joanna Laurie mówi: „Nicholas nie był żołnierzem. Nie stoczył żadnej bitwy, walczył o ludzką przyzwoitość. Ta historia nie pokazuje II wojny światowej, ale jest okazją do nakreślenia pewnych ważnych podobieństw między tamtymi czasami a dzisiejszym światem”. Drake dodaje: „Opowiada o humanitaryzmie i zadaje pytanie o to, czym jest bohaterstwo.”
Johnny Flynn, który odgrywa młodego Nicholasa Wintona, przyznaje: „To problem, z którym boryka się każde pokolenie. Tracimy poczucie przyzwoitości, które uosabiał Nicky”.
Anthony Hopkins, w roli starszego Nicholasa, dodaje: „To historia nie tylko jednego człowieka, a całej grupy ludzi ratujących życie dzieci, które bez nich zostałyby pochłonięte przez komory gazowe w Auschwitz, Treblince i Belsen”.
Lena Olin, która wciela się w rolę żony Nicky’ego, Grete Winton, mówi: „Ci, którzy angażowali się w pomoc, widzieli rozwijającą się katastrofę i cierpieli bardziej niż ludzie, którzy odwracali wzrok. Nicky przez całe swoje życie boleśnie odczuwał to, że nie był w stanie uratować więcej dzieci”.
Reżyser James Hawes podkreśla: „Zrobiliśmy wszystko, co w naszej mocy, aby dostać się do autentycznych lokacji i zrekrutować osoby ze społeczności żydowskiej. Wielu najmłodszych członków obsady pochodziło z lokalnych szkół żydowskich. Większość z nich nigdy nie miała styczności z aktorstwem, jednak uwzględnienie odpowiedniego dziedzictwa kulturowego i doświadczenia rodzinnego było dla nas bardzo ważne”.
Oprócz wiernego oddania atmosfery realiów historycznych, praca z ekipami filmowymi w różnych językach w dwóch krajach to kolejne wyzwanie, przed którym stanął Hawes: „Kluczem okazało się podążanie za postacią i nastrojem w danym momencie. Starszy Nicky, pochłonięty żalem, porusza się w powolnym tempie. Uznaliśmy, że ten fragment historii można opowiedzieć dość statyczną kamerą, ze stonowanymi kolorami i prostymi, szerokimi kadrami”. Przenosząc się z lat osiemdziesiątych do trzydziestych, Hawes kontynuuje: „Mamy do czynienia z aktywnym młodym człowiekiem. Postanowiliśmy więc wprowadzić kolor. Czas ucieka, a Nicky ma przed sobą misję, w związku z czym kamera podróżuje wraz z nim, na jego ramieniu”. Przekazanie tej wizji dwóm oddzielnym ekipom miało kluczowe znaczenie dla zachowania ciągłości.
Scenografka Christina Moore relacjonuje, że podczas pierwszego dnia nagrań na dworcu kolejowym Wilson w centrum czeskiej Pragi, ekipa zauważyła biały namiot na końcu peronu. „Był on wykorzystywany jako punkt recepcyjny dla matek i dzieci przybywających z Ukrainy. Dzieci bawiły się tuż obok pomnika Nicholasa Wintona, gdy omawialiśmy ujęcie. To było bardzo poruszające doświadczenie dla nas wszystkich, wiedzieliśmy, że kręcimy ten film we właściwym czasie”.
O bohaterach filmu - cytaty
Nicholas Winton | Anthony Hopkins, Johnny Flynn
„Mieliśmy wielkie szczęście, że mogliśmy poznać Nicholasa Wintona przed jego śmiercią. Był niezwykle skromnym i hojnym człowiekiem, który uważał, że film nie powinien wychwalać jego postaci, tylko upamiętniać to, jak najzwyklejsi ludzie mogą wywrzeć ogromny wpływ”, mówi producent Iain Canning.
Trevor Chadwick | Alex Sharp
Alex Sharp, wcielający się w Trevora Chadwicka, zauważa: „Trevor, naznaczony bólem spowodowanym tym, co stało się z dziewiątym pociągiem, świadomie lub nie oddzielił się od tych wydarzeń tak bardzo, jak tylko mógł”.
Doreen Warriner | Romola Garai
Doreen Warriner to lingwistka z wieloletnią karierą w Europie, która była zaangażowana w działalność ratunkową i charytatywną. „Doreen kierowała małym zespołem, który identyfikował osoby zagrożone, próbował uzyskać dla nich potrzebne dokumenty, ubiegał się o wizy od rządów na całym świecie, szukał dla nich bezpiecznych domów, a następnie organizował transport”, opowiada Romola Garai o swojej bohaterce.
Babi Winton | Helena Bonham Carter
Według Heleny Bonham Carter, niestrudzona matka Nicky'ego, Babi, „zaszczepiła w nim poczucie pewności siebie i wiarę w to, że może osiągnąć wszystko, co sobie postanowi”. „Babi i Nicky mieli wiele wspólnych zainteresowań. Uwielbiali operę i gobeliny. Byli sobie bardzo bliscy. Babi była osobą, której Nicky mógł zaufać i powierzyć wymagające zadania”, dodaje Bonham Carter. Po wcześniejszej współpracy z Hawesem w 2009 roku, Bonham Carter zauważa podobieństwo pomiędzy reżyserem a głównym bohaterem filmu: „Lubię myśleć, że jest w nim trochę z Wintona. Jest pod ogromną presją, dużo robi i bardzo szybko podejmuje decyzje”.
„Mieliśmy wielkie szczęście, że mogliśmy poznać Nicholasa Wintona przed jego śmiercią. Był niezwykle skromnym i hojnym człowiekiem, który uważał, że film nie powinien wychwalać jego postaci, tylko upamiętniać to, jak najzwyklejsi ludzie mogą wywrzeć ogromny wpływ”, mówi producent Iain Canning.
Trevor Chadwick | Alex Sharp
Alex Sharp, wcielający się w Trevora Chadwicka, zauważa: „Trevor, naznaczony bólem spowodowanym tym, co stało się z dziewiątym pociągiem, świadomie lub nie oddzielił się od tych wydarzeń tak bardzo, jak tylko mógł”.
Doreen Warriner | Romola Garai
Doreen Warriner to lingwistka z wieloletnią karierą w Europie, która była zaangażowana w działalność ratunkową i charytatywną. „Doreen kierowała małym zespołem, który identyfikował osoby zagrożone, próbował uzyskać dla nich potrzebne dokumenty, ubiegał się o wizy od rządów na całym świecie, szukał dla nich bezpiecznych domów, a następnie organizował transport”, opowiada Romola Garai o swojej bohaterce.
Babi Winton | Helena Bonham Carter
Według Heleny Bonham Carter, niestrudzona matka Nicky'ego, Babi, „zaszczepiła w nim poczucie pewności siebie i wiarę w to, że może osiągnąć wszystko, co sobie postanowi”. „Babi i Nicky mieli wiele wspólnych zainteresowań. Uwielbiali operę i gobeliny. Byli sobie bardzo bliscy. Babi była osobą, której Nicky mógł zaufać i powierzyć wymagające zadania”, dodaje Bonham Carter. Po wcześniejszej współpracy z Hawesem w 2009 roku, Bonham Carter zauważa podobieństwo pomiędzy reżyserem a głównym bohaterem filmu: „Lubię myśleć, że jest w nim trochę z Wintona. Jest pod ogromną presją, dużo robi i bardzo szybko podejmuje decyzje”.