Człowiek z żelaza - Muzeum Historii Polski w Warszawie SKIP_TO
Wizyta w muzeum Przejdź do sklepu
Zdjęcie przedstawia bramę z wiszącymi na niej transparentami „NSZZ Solidarność”, flagami polską i papieską, obrazem Matki Boskiej Częstochowskiej i portretem Jana Pawła II.
Zrealizowany na początku 1981 r. dramat fabularny w reżyserii Andrzeja Wajdy, nakręcony na podstawie scenariusza autorstwa Aleksandra Ścibora-Rylskiego i będący kontynuacją głośnego i wybitnego „Człowieka z marmuru” (1976), to do dziś najsłynniejszy film fabularny opowiadający o strajkach z sierpnia 1980 r. oraz narodzinach „Solidarności”.
Zdjęcie przedstawia grupę robotników w niebieskich ubraniach roboczych. Robotnicy pozują do zdjęcia na tle tablicy z przekreślonym napisem „Rada Zakładowa”. powiększ
Strajk sierpniowy w Stoczni Gdańskiej im. Lenina, fot. Zygmunt Błażek (Europejskie Centrum Solidarności, domena publiczna)

Akcja filmu

Akcja filmu toczy się w Gdańsku w sierpniu 1980 r. Pracujący dla rządowych mediów dziennikarz Winkel (grany przez Mariana Opanię) dostaje zlecenie nagrania reportażu kompromitującego jednego z członków Międzyzakładowego Komitetu Strajkowego Macieja Tomczyka (granego przez Jerzego Radziwiłowicza). Tomczyk jest nieślubnym synem bohatera „Człowieka z marmuru” – Mateusza Birkuta (również granego przez Jerzego Radziwiłowicza). W trakcie zbierania materiałów do swojego reportażu Winkel spotyka się w Gdańsku z dawnym kolegą Dzidkiem (granym przez Bogusława Lindę), który opowiada mu o Tomczyku, a także pokazuje archiwalne nagrania filmowe z pacyfikacji przez wojsko i milicję robotniczych protestów na Wybrzeżu w grudniu 1970 r. Dzidek ułatwia Winkelowi kontakt z innymi znajomymi Tomczyka. 

Dzięki pomocy służb specjalnych, na których zlecenie ma powstać cały reportaż, Winkel spotyka się też z przebywającą aktualnie w areszcie żoną Tomczyka, reżyserką filmową i opozycjonistką Agnieszką (graną przez Krystynę Jandę). Oboje znają się jeszcze z czasów, gdy Agnieszka bezskutecznie próbowała zrealizować film dokumentalny na temat Mateusza Birkuta, co było kanwą fabuły „Człowieka z marmuru”. Z czasem Winkel zaczyna sympatyzować ze strajkującymi robotnikami, a nawet, buntując się przeciwko swoim zwierzchnikom, rezygnuje z realizacji propagandowego reportażu. Jednocześnie jest świadkiem podpisania w Stoczni Gdańskiej im. Lenina historycznego porozumienia gdańskiego, zawartego 31 sierpnia 1980 r. przez gdański MKS z komisją rządową kierowaną przez wicepremiera Mieczysława Jagielskiego.

Film Wajdy to także apoteoza klasy robotniczej, której przedstawiciele zostali ukazani jako znający swoją wartość fachowcy i świadomi swoich praw obywatele. Jednym z nich jest zresztą główny bohater filmu Maciej Tomczyk, który w pewnym momencie z premedytacją rzucił studia i wybrał dla siebie los zwykłego robotnika – pracownika zatrudniającej kilkanaście tysięcy osób Stoczni Gdańskiej i tam nawiązał kontakt z przedstawicielami antykomunistycznej opozycji. 

Jest wielce znamienne, że Maciej Tomczyk to syn dawnego przodownika pracy socjalistycznej z lat pięćdziesiątych XX wieku – Mateusza Birkuta. Birkut  – główny bohater „Człowieka z marmuru” – dopiero po pewnym czasie zrozumiał, że był zwodzony przez system komunistyczny i wykorzystywany przeciwko innym robotnikom. W ten sposób niegdysiejszy przodownik pracy stał się kontestatorem systemu, który go uformował. 

Pierwotnie Wajda zamierzał właśnie w „Człowieku z marmuru” ukazać śmierć Birkuta w grudniu 1970 r. w Gdyni, lecz zdając sobie sprawę z faktu, że cenzura nie pozwoli na pokazanie takiej sceny, sam z niej zrezygnował. Sytuacja zmieniła się jednak w wyniku powstania „Solidarności” i podjęcia przez nią tematu masakry grudniowej z 1970 r. To, co było niemożliwe pięć lat wcześniej, udało się ostatecznie pokazać w „Człowieku z żelaza”. 

Na potrzeby filmu wykorzystano również liczne archiwalne materiały filmowe i dźwiękowe z pacyfikacji Wybrzeża w grudniu 1970 r., co w latach siedemdziesiątych byłoby nie do pomyślenia. Obraz wzbogacają także materiały Polskiej Kroniki Filmowej oraz fragmenty zrealizowanych na początku lat osiemdziesiątych popularnych filmów dokumentalnych: „Sierpień” (w reżyserii Ireneusza Englera) oraz „Robotnicy ’80” (w reżyserii Andrzeja Chodakowskiego i Andrzeja Zajączkowskiego).
Zdjęcie przedstawia tłum ludzi zgromadzonych przed przystrojoną kwiatami i flagami bramą. powiększ
Strajk sierpniowy w Stoczni Gdańskiej im. Lenina, fot. Zygmunt Błażek, 31 sierpnia 1980 r. (Europejskie Centrum Solidarności, domena publiczna)
Zdjęcie przedstawia plakat filmu „Człowiek z żelaza”. W centrum widoczne godło PRL, wokół godła biało-czerwone flagi. Na górze francuski tytuł  filmu. powiększ
Zdzisław (Otello) Horodecki, „Człowiek z żelaza” A. Wajdy, Cannes 1981. Element wolno stojący wg projektu artysty dla Filmu Polskiego (Wikimedia Commons)

Odbiór dzieła w kraju
i na świecie

Obraz był wielokrotnie nagradzany i wyróżniany w kraju i zagranicą. Otrzymał Złotą Palmę podczas 34. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes (1981) i Nagrodę Solidarności podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku (1981). Był też nominowany do nagród Cezara (1982) i Oscara (1982). 

„Człowiek z żelaza” wszedł na ekrany polskich kin 26 lipca 1981 r. i do momentu wprowadzenia stanu wojennego obejrzało go ponad 5 milionów widzów. Po 13 grudnia 1981 r. z przyczyn politycznych zdjęto film z ekranów.

Obraz Wajdy jest ewenementem w polskiej kinematografii, gdyż żaden inny film fabularny nie uzyskał tak mocnego wsparcia ze strony NSZZ „Solidarność”. Związkowcy pisali petycje, listy i apele do władz państwowych o szybkie wprowadzenie go na ekrany, a także ostrzegali władze przed ewentualnymi działaniami cenzorskimi. 

„Człowiek z żelaza” to najważniejszy do dnia dzisiejszego film fabularny, poruszający tematykę ruchu solidarnościowego, a zarazem jeden z najgłośniejszych filmów w dorobku Andrzeja Wajdy. Choć reżyser ten powracał do tematyki solidarnościowej w niektórych późniejszych dziełach, to już nigdy nie udało mu się stworzyć równie wybitnego obrazu. 

 
 Piotr Brzeziński
1/4

PowiązaneMateriały