Otwarcie Trasy Łazienkowskiej - Muzeum Historii Polski w Warszawie SKIP_TO
Wizyta w muzeum Przejdź do sklepu
czas czytania:

Otwarcie Trasy Łazienkowskiej

W latach siedemdziesiątych znacznie przyspieszyła rozbudowa Warszawy na podstawie zaciągniętych przez Gierka zachodnich kredytów. Powstały w tym czasie wielkie blokowiska (np. Ursynów, Wawrzyszew, Chomiczówka), Dworzec Centralny, czy też arterie szybkiego ruchu. Największą z nich była Trasa Łazienkowska. Połączyła ona centrum Warszawy z jej prawobrzeżną częścią. Pierwsze założenia urbanistyczne pochodziły z dwudziestolecia międzywojennego. Do tych koncepcji powrócono w latach sześćdziesiątych. Początkowo zamierzano wybudować dwie trasy, wraz z mostami łączącymi wschodnią i zachodnią część miasta. W końcu jednak porzucono plany związane z arterią biegnącą na północ od mostu Poniatowskiego (nazwaną Świętokrzyską) i skoncentrowano się na trasie południowej w pobliżu Łazienek. Do budowy nowego szlaku komunikacyjnego i mostu przez Wisłę przystąpiono w 1968 r. Prace przerwano po sześciu miesiącach. Podjęto je na nowo dopiero w 1971 r. Uroczyste oddanie Trasy Łazienkowskiej do użytku nastąpiło 19 lipca 1974 roku. Otwarto ją dla ruchu samochodowego 3 dni później - 22 lipca - w rocznicę ogłoszenia Manifestu PKWN.