Artykuły
I Rzeczpospolita 1569-1795
Społeczeństwo
Kultura
Cywilizacja
Nauczyciele
Dorośli
Licealiści
Studenci
Wychowanie fizyczne w Szkole Rycerskiej (1765-1794)
czas czytania:

Wychowankowie Szkoły Rycerskiej musieli odznaczać się dobrym zdrowiem.
Brali udział w musztrach, manewrach i grach wojennych, trenowali taniec
i szermierkę. Wolne chwile poświęcali grom i zabawom ruchowym.
Brali udział w musztrach, manewrach i grach wojennych, trenowali taniec
i szermierkę. Wolne chwile poświęcali grom i zabawom ruchowym.
Założona w 1765 roku Szkoła Rycerska była pierwszą państwową akademią wojskową w dziejach Polski. Realizować miała dwa cele. Pierwszym z nich było przystosowywanie młodzieży szlacheckiej do służby wojskowej poprzez ćwiczenia w polu, musztrę czy ćwiczenia z bronią. Drugim zaś – przygotowanie obywatela do służby Rzeczypospolitej, toteż zajęcia militarne uzupełniano lekcjami o charakterze ogólnym. Szkoła kształciła zatem nie tylko oficerów, ale i urzędników.
Program kształcenia zmieniał się na przestrzeni lat. Jednak przez cały okres istnienia Szkoły duży nacisk kładziono na naukę matematyki, fizyki i języków obcych. Nie zaniedbywano też zajęć z historii i geografii. Późniejsze roczniki studiowały inżynierię wojskową, architekturę i taktykę. Kandydaci do służby cywilnej uczyli się zaś przede wszystkim prawa.
Program kształcenia zmieniał się na przestrzeni lat. Jednak przez cały okres istnienia Szkoły duży nacisk kładziono na naukę matematyki, fizyki i języków obcych. Nie zaniedbywano też zajęć z historii i geografii. Późniejsze roczniki studiowały inżynierię wojskową, architekturę i taktykę. Kandydaci do służby cywilnej uczyli się zaś przede wszystkim prawa.

Szkoła szermierki na uniwersytecie w Lejdzie, 1610, rycina według rysunku Johannesa Woudanusa (Wikimedia)
Piruety i szpady
Wychowanie fizyczne stanowiło istotny element programu nauczania. Do najważniejszych zajęć zaliczano szermierkę i taniec. Intensywność treningów zmieniała się w zależności od roku studiów. Przez cztery pierwsze lata nauki wychowanie fizyczne zajmowało pięć godzin tygodniowo, z czego trzy poświęcano tańcowi, a dwie szermierce. W programie piątego i szóstego roku nie było już tańca. Utrzymane zostały jednak zajęcia szermiercze w wymiarze trzech godzin tygodniowo.
Program z lat 1789-1790 zawierał pewne zmiany. W pierwszych trzech latach nauki zachowano trzy godziny tańca, zrezygnowano jednak z szermierki. Pojawia się ona ponownie obok tańca w klasach 4–6, również w wymiarze trzech godzin tygodniowo. Co ciekawe, w klasie siódmej utrzymano zajęcia taneczne, ale na specjalizacji wojskowej zwiększono liczbę godzin przeznaczonych na szermierkę do sześciu tygodniowo.
Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzili tzw. metrowie, którzy wraz z profesorami tworzyli grono nauczycielskie. Większość metrów tańca i szermierki była obcokrajowcami (w ciągu 30 lat funkcjonowania szkoły tylko dwóch z nich pochodziło z Polski). Prawdopodobnie stali nieco niżej w szkolnej hierarchii. Zarabiali bowiem 200 złotych miesięcznie, podczas gdy profesorowie dwa razy tyle.
Program z lat 1789-1790 zawierał pewne zmiany. W pierwszych trzech latach nauki zachowano trzy godziny tańca, zrezygnowano jednak z szermierki. Pojawia się ona ponownie obok tańca w klasach 4–6, również w wymiarze trzech godzin tygodniowo. Co ciekawe, w klasie siódmej utrzymano zajęcia taneczne, ale na specjalizacji wojskowej zwiększono liczbę godzin przeznaczonych na szermierkę do sześciu tygodniowo.
Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzili tzw. metrowie, którzy wraz z profesorami tworzyli grono nauczycielskie. Większość metrów tańca i szermierki była obcokrajowcami (w ciągu 30 lat funkcjonowania szkoły tylko dwóch z nich pochodziło z Polski). Prawdopodobnie stali nieco niżej w szkolnej hierarchii. Zarabiali bowiem 200 złotych miesięcznie, podczas gdy profesorowie dwa razy tyle.
Rodzaje tańców zgodne były z zachodnioeuropejską modą. Nauczano menueta, kontredansa (zwanego również kadrylem), angleza, odmiany angielskiej kontredansa oraz poloneza. Szermierki uczono głównie na modłę włoską i francuską.
Szermierka i taniec zajmowały początkowo łącznie 26 godzin tygodniowo. Następnie (we wspomnianym już programie z lat 1789–1790) zwiększono ich liczbę do 36 godzin. Najwięcej jednostek wychowania fizycznego w stosunku do innych lekcji odbywało się na trzecim i czwartym roku nauki. Lekcje tańca i szermierki stanowiły wówczas aż 21% wszystkich zajęć.
Do zajęć fizycznych zaliczyć należy także aktywności wojskowe, do których przywiązywano wielką wagę, zwłaszcza na najwyższych latach studiów. Prowadzono więc zajęcia z musztry, strzelania, zdobywania okopów czy z manewrów bojowych. Podczas letnich wakacji organizowano obozy, podczas których odbywały się gry polowe, mające na celu przyzwyczaić młodzież do trudów wojennych.
Pierwotnie w Szkole Rycerskiej miały odbywać się zajęcia z jazdy konnej. Okazało się to jednak niemożliwe ze względów finansowych, utrzymanie koni generowało bowiem ogromne koszty. Wychowankowie Szkoły mieli natomiast możliwość praktykowania woltyżerki (akrobacji wykonywanych z siodła) na specjalnym drewnianym manekinie, imitującym wierzchowca. Dopiero w końcowym okresie funkcjonowania szkoły udało się uporządkować kwestie finansowe na tyle, by rozpocząć treningi z prawdziwymi zwierzętami. Lekcje jazdy konnej prowadził Anglik, August Arendt.
Duża część zajęć sportowych odbywała się w Pałacu Kazimierzowskim w Warszawie. To tam mieściły się przestrzenie do nauki szermierki i tańca. W tym samym budynku znajdował się manekin do woltyżerki, a także pokój bilardowy. Kolejne pomieszczenia zajmowały izby przeznaczone do mycia się i zabiegów higienicznych oraz lazaret z apteką.
Szermierka i taniec zajmowały początkowo łącznie 26 godzin tygodniowo. Następnie (we wspomnianym już programie z lat 1789–1790) zwiększono ich liczbę do 36 godzin. Najwięcej jednostek wychowania fizycznego w stosunku do innych lekcji odbywało się na trzecim i czwartym roku nauki. Lekcje tańca i szermierki stanowiły wówczas aż 21% wszystkich zajęć.
Do zajęć fizycznych zaliczyć należy także aktywności wojskowe, do których przywiązywano wielką wagę, zwłaszcza na najwyższych latach studiów. Prowadzono więc zajęcia z musztry, strzelania, zdobywania okopów czy z manewrów bojowych. Podczas letnich wakacji organizowano obozy, podczas których odbywały się gry polowe, mające na celu przyzwyczaić młodzież do trudów wojennych.
Pierwotnie w Szkole Rycerskiej miały odbywać się zajęcia z jazdy konnej. Okazało się to jednak niemożliwe ze względów finansowych, utrzymanie koni generowało bowiem ogromne koszty. Wychowankowie Szkoły mieli natomiast możliwość praktykowania woltyżerki (akrobacji wykonywanych z siodła) na specjalnym drewnianym manekinie, imitującym wierzchowca. Dopiero w końcowym okresie funkcjonowania szkoły udało się uporządkować kwestie finansowe na tyle, by rozpocząć treningi z prawdziwymi zwierzętami. Lekcje jazdy konnej prowadził Anglik, August Arendt.
Duża część zajęć sportowych odbywała się w Pałacu Kazimierzowskim w Warszawie. To tam mieściły się przestrzenie do nauki szermierki i tańca. W tym samym budynku znajdował się manekin do woltyżerki, a także pokój bilardowy. Kolejne pomieszczenia zajmowały izby przeznaczone do mycia się i zabiegów higienicznych oraz lazaret z apteką.
Aktywny wypoczynek
Dzień wychowanka Szkoły Rycerskiej był ściśle zaplanowany. Rozpoczynał się pobudką o godzinie 6:00. W ciągu półgodziny należało dokonać higieny osobistej i przygotować się do przeglądu, przeprowadzanego przez oficerów. Następnie udawano się na mszę, a po niej na śniadanie, składające się z chleba i masła. O godzinie 8:00 zaczynano lekcje. Niektórzy z uczniów wyznaczani byli do trzymania warty i odbywania służby patrolowej. Zmiana następowała o 11:45. Obiad o godzinie 12:00 składał się z czterech prostych potraw. Następnie uczniowie mieli nieco wolnego czasu na gry i zabawy. W godzinach 14:00–17:00 ponownie odbywały się lekcje. Kolację podawano o 20:00, a po niej znów zostawało nieco czasu na rekreację. Następnie rozpoczynała się cisza nocna, podczas której kadeci mieli obowiązek pozostawania w swoich sypialniach.
Wspomniane wyżej gry, zabawy i rekreacja nie były lekcjami, jak omawiane już szermierka i taniec. Stanowiły jednak istotny element systemu wychowawczego szkoły. Dawały możliwość odpoczynku od wytężonej nauki oraz hartowały ciało. Dużą popularnością cieszyły się walki na kije, nazywane „palcatami”. Mogły one mieć charakter pojedynków, ale także walk grupowych. Zabawa ta była w Polsce szczególnie rozpowszechniona. Żyjący w XVIII wieku ksiądz i historyk Jędrzej Kitowicz wspominał, że zdarzało się, iż w szkołach podczas przerw od nauki walczyli między sobą nie tylko uczniowie, lecz i nauczyciele. Chętnie grywano w kręgle, wolanta (grę podobną do badmintona) i bilard. Młodsi uczniowie lubili spędzać czas na tak zwanym jeu de barras assis. Zabawa ta polegała na tym, że dwie grupy starały się za pomocą dmuchania przerzucić piórko na stronę przeciwnika.
W ciepłe dni organizowano wycieczki. Przewidziany był na nie nawet niewielki fundusz w budżecie szkoły. Odbywały się one w promieniu kilkunastu kilometrów od Warszawy – na przykład na Woli, Bielanach czy Powązkach.
W ciepłe dni organizowano wycieczki. Przewidziany był na nie nawet niewielki fundusz w budżecie szkoły. Odbywały się one w promieniu kilkunastu kilometrów od Warszawy – na przykład na Woli, Bielanach czy Powązkach.

Joseph Grassi „Portret księcia Adama Kazimierza Czartoryskiego w mundurze komendanta Szkoły Rycerskiej” (Muzeum Narodowe w Krakowie)
Żołnierz obywatel
W rozkazie komendanta szkoły, Adama Czartoryskiego, z 16 września 1776 roku widnieje zapis, by uczniowie „przez znaczne ciała fatygi zręczności nabywali i do łatwiejszego znoszenia trudów przyzwyczajali się”. Z kolei w dziele „Katechizm Rycerski” Czartoryski podkreśla, że kadet powinien traktować zabawę jako podstawę do przygotowania wojskowego: „Dlatego niech się wprawuje w rączość w bieganiu z kolegami do mety; niech się kocha w rynsztunkach wojennych; koniem niech toczyć [obracać, kierować] lubi”. Gry i zabawy drużynowe miały wzmacniać nie tylko wytrzymałość fizyczną, ale i charakter. Poprzez rywalizację uczono współpracy, dyscypliny, pokonywania przeciwności, poszanowania zasad. Stanowiło to przygotowanie do przyszłego zawodu żołnierskiego i kształtowało świadomego, uczciwego obywatela. Umiejętności te były następnie uzupełniane bardziej specjalistycznymi ćwiczeniami, takimi jak trening z bronią, musztra, manewry czy budowanie obozu. Zdecydowanie tępiono natomiast gry hazardowe. Za grę w karty czy kości regulamin przewidywał chłostę oraz wydalenie ze szkoły.
Antoni Olbrychski