Wychowanie fizyczne w Szkole Rycerskiej (1765-1794) - Muzeum Historii Polski w Warszawie SKIP_TO
Wizyta w muzeum Przejdź do sklepu

Wychowanie fizyczne w Szkole Rycerskiej (1765-1794)

czas czytania:
Wychowankowie Szkoły Rycerskiej musieli odznaczać się dobrym zdrowiem.
Brali udział w musztrach, manewrach i grach wojennych, trenowali taniec
i szermierkę. Wolne chwile poświęcali grom i zabawom ruchowym.
powiększ
Szkoła szermierki na uniwersytecie w Lejdzie, 1610, rycina według rysunku Johannesa Woudanusa (Wikimedia)

Piruety i szpady

Wychowanie fizyczne stanowiło istotny element programu nauczania. Do najważniejszych zajęć zaliczano szermierkę i taniec. Intensywność treningów zmieniała się w zależności od roku studiów. Przez cztery pierwsze lata nauki wychowanie fizyczne zajmowało pięć godzin tygodniowo, z czego trzy poświęcano tańcowi, a dwie szermierce. W programie piątego i szóstego roku nie było już tańca. Utrzymane zostały jednak zajęcia szermiercze w wymiarze trzech godzin tygodniowo.

Program z lat 1789-1790 zawierał pewne zmiany. W pierwszych trzech latach nauki zachowano trzy godziny tańca, zrezygnowano jednak z szermierki. Pojawia się ona ponownie obok tańca w klasach 4–6, również w wymiarze trzech godzin tygodniowo. Co ciekawe, w klasie siódmej utrzymano zajęcia taneczne, ale na specjalizacji wojskowej zwiększono liczbę godzin przeznaczonych na szermierkę do sześciu tygodniowo.

Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzili tzw. metrowie, którzy wraz z profesorami tworzyli grono nauczycielskie. Większość metrów tańca i szermierki była obcokrajowcami (w ciągu 30 lat funkcjonowania szkoły tylko dwóch z nich pochodziło z Polski). Prawdopodobnie stali nieco niżej w szkolnej hierarchii. Zarabiali bowiem 200 złotych miesięcznie, podczas gdy profesorowie dwa razy tyle.

Aktywny wypoczynek

Dzień wychowanka Szkoły Rycerskiej był ściśle zaplanowany. Rozpoczynał się pobudką o godzinie 6:00. W ciągu półgodziny należało dokonać higieny osobistej i przygotować się do przeglądu, przeprowadzanego przez oficerów. Następnie udawano się na mszę, a po niej na śniadanie, składające się z chleba i masła. O godzinie 8:00 zaczynano lekcje. Niektórzy z uczniów wyznaczani byli do trzymania warty i odbywania służby patrolowej. Zmiana następowała o 11:45. Obiad o godzinie 12:00 składał się z czterech prostych potraw. Następnie uczniowie mieli nieco wolnego czasu na gry i zabawy. W godzinach 14:00–17:00 ponownie odbywały się lekcje. Kolację podawano o 20:00, a po niej znów zostawało nieco czasu na rekreację. Następnie rozpoczynała się cisza nocna, podczas której kadeci mieli obowiązek pozostawania w swoich sypialniach.
powiększ
Adam Kazimierz Czartoryski „Formularz przyjmowania kadetów do nowicjatu”, Warszawa 1774 (Polona)
powiększ
Joseph Grassi „Portret księcia Adama Kazimierza Czartoryskiego w mundurze komendanta Szkoły Rycerskiej” (Muzeum Narodowe w Krakowie)

Żołnierz obywatel

W rozkazie komendanta szkoły, Adama Czartoryskiego, z 16 września 1776 roku widnieje zapis, by uczniowie „przez znaczne ciała fatygi zręczności nabywali i do łatwiejszego znoszenia trudów przyzwyczajali się”. Z kolei w dziele „Katechizm Rycerski” Czartoryski podkreśla, że kadet powinien traktować zabawę jako podstawę do przygotowania wojskowego: „Dlatego niech się wprawuje w rączość w bieganiu z kolegami do mety; niech się kocha w rynsztunkach wojennych; koniem niech toczyć [obracać, kierować] lubi”. Gry i zabawy drużynowe miały wzmacniać nie tylko wytrzymałość fizyczną, ale i charakter. Poprzez rywalizację uczono współpracy, dyscypliny, pokonywania przeciwności, poszanowania zasad. Stanowiło to przygotowanie do przyszłego zawodu żołnierskiego i kształtowało świadomego, uczciwego obywatela. Umiejętności te były następnie uzupełniane bardziej specjalistycznymi ćwiczeniami, takimi jak trening z bronią, musztra, manewry czy budowanie obozu. Zdecydowanie tępiono natomiast gry hazardowe. Za grę w karty czy kości regulamin przewidywał chłostę oraz wydalenie ze szkoły.
Antoni Olbrychski
1/4

PowiązaneMateriały