Powinniśmy porzucić deterministyczne myślenie o hołdzie pruskim. - Muzeum Historii Polski w Warszawie SKIP_TO
Wizyta w muzeum Przejdź do sklepu

Powinniśmy porzucić deterministyczne myślenie o hołdzie pruskim.

czas czytania:
Hołd pruski z 1525 roku trwale zapisał się w polskiej pamięci historycznej. W jakich okolicznościach do niego doszło? Jakie naprawdę było jego znaczenie i jakie konsekwencje pociągnął za sobą dla Rzeczpospolitej? O tym opowiada prof. Igor Kąkolewski.
Młody mężczyzna z ciemną brodą i wąsami, w czarno-białym stroju. W ręce trzyma różaniec. powiększ
Hans Krell „Albrecht Hohenzollern. Ostatni wielki mistrz zakonu krzyżackiego w Prusach”, 1522 (domena publiczna)

Wielcy mistrzowie skłonni byli też, acz niechętnie, wspierać królów Polski w czasie wojennych wypraw. Faktycznie doszło do tego jedyny raz podczas tragicznie zakończonej wyprawy mołdawskiej w 1497 r. Polskie oddziały wsparł wówczas czterystuosobowy krzyżacki oddział dowodzony przez wielkiego mistrza Jana von Tieffena, który poległ jednak nie na polu bitwy, lecz złożony dezynterią w obozie we Lwowie. 

Konflikt z Królestwem Polskim  eskalował za dwóch ostatnich wielkich mistrzów zakonu krzyżackiego w Prusach: Fryderyka Saskiego i Albrechta Hohenzollerna. Konsekwentnie odmawiali oni złożenia przysięgi kolejnym trzem Jagiellonom zasiadającym na tronie polskim. Ponieważ wywodzili się z rodów książęcych w Rzeszy, znajdowali tam wsparcie dyplomatyczne dla swej polityki. Przy okazji zaczęli podważać inne postanowienia pokoju toruńskiego, domagając się nawet zwrotu Prus Królewskich. 

Drugą istotną kwestią były odważne decyzje, podjęte po dwóch krótkich spotkaniach wielkiego mistrza z Marcinem Lutrem w 1523 r. i 1524 r. Jeszcze zanim do nich doszło, Luter doradzał sekularyzację Zakonu, podkreślając, że ideały krucjatowe zakonów rycerskich w ówczesnych czasach były przeżytkiem. Sprawą intrygującą – choć niewyjaśnioną – jest to, na ile strona polska w 1524 r., wskutek utrzymywanej w sekrecie misji Achacego Cemy, podkomorzego Prus Królewskich, mogła zainspirować Albrechta do przekształcenia Prus Zakonnych w świeckie księstwo. 

Niemniej na dworze krakowskim środowisko kanclerza Krzysztofa Szydłowieckiego oraz podkanclerzego Piotra Tomickiego na taką właśnie politykę kompromisu było zdecydowane. Uzyskało przewagę nad stronnictwem skupionym wokół prymasa Jana Łaskiego, zmierzającego do odnowienia wojny z Zakonem i wcielenia Prus do Korony Polskiej. Po prowadzonych w marcu 1525 r. intensywnych negocjacjach z wysłańcami Albrechta na dworze krakowskim zdecydowano się na takie właśnie rozwiązanie.
Mężczyzna w średnim wieku, z nieco otyłą twarzą. W czarnym płaszczu i w czarnym berecie na głowie. powiększ
Lucas Cranach Młodszy „Portret Zygmunta I Starego”, ok. 1553 (Muzeum Czartoryskich)
Duchowny z długą czarnosiwą brodą, w czerwonej aksamitnej czapce, w białej szacie i czerwonej pelerynie. Siedzi w fotelu.  Na rękach ma pierścienie. powiększ
Sebastiano del Piombo „Papież Klemens VII”, ok. 1531 (Muzeum J. Paula Getty’ego)

Prusy Książęce stały się pierwszym państwem w Europie, w którym luteranizm był religią panującą. Jak zostało to przyjęte w Rzymie?

Mimo oczywistej niechęci zadziwiająco dobrze, przynajmniej dla polskiej strony. Zawdzięczać to należy przede wszystkim dyplomacji i propagandzie królewskiej. Przykładem może być korespondencja Zygmunta I z papieżem Klemensem VII. Król zwracał w niej uwagę na to, że pokojowe rozwiązanie kwestii krzyżackiej w Prusach pozwoli mu lepiej skoncentrować się na zagrożeniu osmańskim w Europie. Podkreślał też swe przywiązanie do doktryny katolickiej, wyrażając nadzieję rychłego opanowania "zarazy luterańskiej" przy wsparciu Kurii rzymskiej "bez wielkiego hałasu". Takie pragmatyczne nastawienie musiało być przekonujące na wczesnym etapie rozwoju reformacji, gdy wciąż żywiono nadzieję na znalezienie kompromisu z obozem ewangelickim. Papież zrezygnował więc z protestu przeciw sekularyzacji zakonu krzyżackiego, zaapelował jedynie do króla Polski o przywrócenie w Prusach katolickiego wyznania. Z ostrą krytyką Zygmunt spotkał się jednak w Polsce, zwłaszcza w szeregach zwolenników wspierających koncepcję Łaskiego – ostatecznej likwidacji Zakonu w Prusach na drodze wojny i inkorporacji jego ziem do Korony Polskiej.
1/4

PowiązaneMateriały