czas czytania:
Questing
„Mur w sercu miasta”
Witaj na placu Grzybowskim! Tu opowieść zaczyna się, a jest to jedno ze spotkań społeczności żydowskiej miejsc, które tętniło życiem, lecz los okazał się strasznie okrutny. Warszawa zdeptana hitlerowskim „porządkiem” butnym, ujrzała coś, czego świat nigdy sobie nawet nie wyobrażał, bo oto ten plac Grzybowski okupant w getto wtłacza, miejsce niewyobrażalnych cierpień, głodu i upokorzeń… Idąc trasą questu, wszystkiego, co ważne, się dowiesz. Gdy stoisz, widząc piękne budynki i tętniące życiem ulice, poczuj historię splątaną z serca teraźniejszości biciem…
Nadszedł maj − idealny miesiąc na spacery po mieście! Przy okazji przechadzek po okolicy warszawskiego placu Grzybowskiego możesz poznać jego ciekawą historię i rozwiązać zagadki.
Oddział Muzeum Historii Polski − Centrum Informacji i Edukacji o Polakach Ratujących Żydów wspólnie z Fundacją Questingu przygotował quest przedstawiający żydowską historię placu Grzybowskiego i okolicznych ulic, omawiający także pomoc niesioną Żydom w getcie przez Marcelego Godlewskiego, proboszcza kościoła pw. Wszystkich Świętych, którego budynek znalazł się w jego granicach.
Na końcu trasy czeka skarb: symboliczna pieczątka, kształt do odrysowania na ulotce lub wirtualny dyplom w aplikacji mobilnej.
Questu „Mur w sercu miasta” można szukać pod adresem www.questing.pl lub poprzez aplikację Questing − gry terenowe. Upominki przewidziane są dla pierwszych pięćdziesięciu osób, które pojawią się w Centrum godzinach 9:00-17:00 z poprawnie rozwiązanym questem. Powodzenia!
Oddział Muzeum Historii Polski − Centrum Informacji i Edukacji o Polakach Ratujących Żydów wspólnie z Fundacją Questingu przygotował quest przedstawiający żydowską historię placu Grzybowskiego i okolicznych ulic, omawiający także pomoc niesioną Żydom w getcie przez Marcelego Godlewskiego, proboszcza kościoła pw. Wszystkich Świętych, którego budynek znalazł się w jego granicach.
Na końcu trasy czeka skarb: symboliczna pieczątka, kształt do odrysowania na ulotce lub wirtualny dyplom w aplikacji mobilnej.
Questu „Mur w sercu miasta” można szukać pod adresem www.questing.pl lub poprzez aplikację Questing − gry terenowe. Upominki przewidziane są dla pierwszych pięćdziesięciu osób, które pojawią się w Centrum godzinach 9:00-17:00 z poprawnie rozwiązanym questem. Powodzenia!
Czym jest quest?
Questing to wywodząca się ze Stanów Zjednoczonych metoda tworzenia bezobsługowych edukacyjnych gier terenowych, podczas których uczestnik pokonuje nieoznakowaną w terenie trasę. Uczestnicy questingu nie tylko biorą udział w zabawie terenowej, ale także zdobywają wiedzę. Kierunek trasy poznają rozwiązując kolejne zagadki, rebusy i zadania umieszczone w opisie questu. Każdy quest ma konkretny temat – nie opowiada o wszystkim, co jest ciekawego w okolicy, ale o wybranym zagadnieniu. Generalny podział wypraw odkrywców według tematyki to podział na questy kulturowe (tematyczne), historyczne i przyrodnicze.
Questing to osobiste zaangażowanie zarówno twórców questu jak i uczestników zabawy. Tu nie ma możliwości „wyłączenia się” z gry, bo może oznaczać to pobłądzenie (questy to nieoznakowane w terenie trasy, trzeba uważnie czytać wskazówki w tekście by wiedzieć, dokąd pójść i dotrzeć celu). W czasie wędrówki (lub innego sposobu poruszania się) należy dodatkowo wykonywać różne polecenia i rozwiązywać zagadki, by na końcu znaleźć skarb! Przejście trasy questu może zająć od 10 minut do 1,5 godziny, w zależności od konkretnej wyprawy.
Każdy quest posiada swój własny skarb. Skarb jest zarazem materialny i symboliczny. Materialny, bo w rzeczywistości jest to Skrzynia ze Skarbem (pieczęcią będącą symbolem questu), która jest nagrodą dla uczestnika wyprawy, symboliczny – bo każdy uczestnik gry wzbogaca swoją wiedzę o danym miejscu. Dodatkowym elementem każdej wyprawy odkrywców jest zadanie do wykonania: hasło do odgadnięcia – także związane z tematem questu, lub zebranie liczb, które umożliwią odnalezienie ukrytego skarbu.
W 2008 wspólnie z twórcą metodologii questingu, Stevenem Glazerem opracowano pierwszy w Polsce quest, który do dziś bije rekordy popularności.
Questing to osobiste zaangażowanie zarówno twórców questu jak i uczestników zabawy. Tu nie ma możliwości „wyłączenia się” z gry, bo może oznaczać to pobłądzenie (questy to nieoznakowane w terenie trasy, trzeba uważnie czytać wskazówki w tekście by wiedzieć, dokąd pójść i dotrzeć celu). W czasie wędrówki (lub innego sposobu poruszania się) należy dodatkowo wykonywać różne polecenia i rozwiązywać zagadki, by na końcu znaleźć skarb! Przejście trasy questu może zająć od 10 minut do 1,5 godziny, w zależności od konkretnej wyprawy.
Każdy quest posiada swój własny skarb. Skarb jest zarazem materialny i symboliczny. Materialny, bo w rzeczywistości jest to Skrzynia ze Skarbem (pieczęcią będącą symbolem questu), która jest nagrodą dla uczestnika wyprawy, symboliczny – bo każdy uczestnik gry wzbogaca swoją wiedzę o danym miejscu. Dodatkowym elementem każdej wyprawy odkrywców jest zadanie do wykonania: hasło do odgadnięcia – także związane z tematem questu, lub zebranie liczb, które umożliwią odnalezienie ukrytego skarbu.
W 2008 wspólnie z twórcą metodologii questingu, Stevenem Glazerem opracowano pierwszy w Polsce quest, który do dziś bije rekordy popularności.