czas czytania:
Projekty Muzeum Historii Polski nominowane do Słoneczników!
Dwa programy przygotowane przez Dział Edukacji Muzeum Historii Polski zostały nominowane w plebiscycie Grupy Czas Dzieci na najbardziej rozwojową inicjatywę dla dzieci. Pierwszym z nich jest gra rodzinna "Klucz do muzeum", drugim natomiast program edukacyjny "Rodzinne przygody z historią". Głosowanie trwać będzie do 1 września.
Gra terenowa „Klucz do muzeum”
Gra rodzinna „Klucz do muzeum” odbyła się z okazji otwarcia stałej siedziby Muzeum Historii Polski na warszawskiej Cytadeli. Uczestnicy zabawy mieli szansę wcielić się w rolę muzealnych kustoszy i przygotować projekt własnej wystawy. Na punktach gry czekali na nich członkowie grup rekonstrukcyjnych, którzy proponowali różnorodne aktywności powiązane z wydarzeniami z historii Polski. Osiągnięcie głównego celu gry – wybór odpowiednich eksponatów wymagał od uczestników dedukcji, poznania zasad chronologii i umiejętności logicznego myślenia.
Dzieci rozwiązywały również zadania związane ze sztuką m.in. tworzyły napis za pomocą szablonu, porównywały plakaty także mogły zrobić sobie zdjęcie w dawnym atelier fotograficznym czy przymierzyć kostium historyczny.
Dodatkowo niektóre aktywności związane były ze sprawnością fizyczną – pokonanie toru przeszkód, udział w ćwiczeniach dawnej musztry wojskowej, gra w serso czy wybijanie monety i rzucanie woreczkami z ziarnami w średniowiecznej osadzie.
W wydarzeniu wzięło udział ok. 1000 osób. Gra „Klucz do muzeum” dzięki swej atrakcyjnej formie przybliżyła uczestnikom działalność muzeum, a także zachęciła ich do tworzenia własnych kolekcji.
Nominacja w kategoriach: logika, sztuki wizualne, ruch
Program edukacyjny „Rodzinne przygody z historią”
Program edukacyjny „Rodzinne przygody z historią” to twórcze warsztaty dla rodzin realizowane w nowej siedzibie Muzeum Historii Polski. Podczas zajęć, inspirowanych źródłami historycznymi, uczestnicy otrzymują garść informacji merytorycznych, a następnie zwiedzają wystawę. Efektem spotkania jest wspólna praca plastyczna związana z tematem zajęć.
Podczas warsztatów poruszaliśmy m.in. tematy związane z biżuterią patriotyczną w czasie powstania styczniowego, zaginionym skarbami wydobytymi z dna Wisły czy poznawaliśmy sekrety muzealnych eksponatów. Warsztaty towarzyszyły wystawom czasowym: „Zaginiony w Potopie. Królewski pałac Villa Regia”, „Wielkie i małe historie. Budowa kolekcji MHP”, a także najnowszej wystawie „Potęga opowieści. Od dawnej kroniki do nowoczesnego muzeum”.
Przykładowe aktywności:
W ramach programu odbywają się również rodzinne oprowadzania po wystawach czasowych, podczas których rodziny wspólnie poznają tajemnice naszych ekspozycji, rozwiązują zadania i poznają podstawowe informacje o wystawach MHP.
Ważnym elementem programu edukacyjnego są „Dostępne środy” czyli wydarzenia dla osób ze szczególnymi potrzebami. Odwiedzający mogli wziąć udział w oprowadzaniu z tłumaczeniem na PJM czy z audiodeskrypcją na żywo po wystawie czasowej, a także w warsztatach dla rodzin z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
Nominacja w kategoriach: język, logika, sztuki wizualne
Podczas warsztatów poruszaliśmy m.in. tematy związane z biżuterią patriotyczną w czasie powstania styczniowego, zaginionym skarbami wydobytymi z dna Wisły czy poznawaliśmy sekrety muzealnych eksponatów. Warsztaty towarzyszyły wystawom czasowym: „Zaginiony w Potopie. Królewski pałac Villa Regia”, „Wielkie i małe historie. Budowa kolekcji MHP”, a także najnowszej wystawie „Potęga opowieści. Od dawnej kroniki do nowoczesnego muzeum”.
Przykładowe aktywności:
- analiza eksponatów (do czego mogły służyć dawne przedmioty i z jakich materiałów są zbudowane),
- wspólna praca plastyczna polegająca na odtworzeniu elementów podłogi barokowego pałacu
- tworzenie drzewa genealogicznego
- warsztaty sitodruku nawiązujące do tematyki herbów
W ramach programu odbywają się również rodzinne oprowadzania po wystawach czasowych, podczas których rodziny wspólnie poznają tajemnice naszych ekspozycji, rozwiązują zadania i poznają podstawowe informacje o wystawach MHP.
Ważnym elementem programu edukacyjnego są „Dostępne środy” czyli wydarzenia dla osób ze szczególnymi potrzebami. Odwiedzający mogli wziąć udział w oprowadzaniu z tłumaczeniem na PJM czy z audiodeskrypcją na żywo po wystawie czasowej, a także w warsztatach dla rodzin z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
Nominacja w kategoriach: język, logika, sztuki wizualne
Zachęcamy do głosowania na nasze projekty. Swój głos można oddać tutaj do 1 września.