koncert
dorośli
Koncert symfoniczny "MENDELSSOHN, SZYMANOWSKI, BRAHMS"
godz.
19:00
Zapraszamy na uroczysty koncert muzyki symfonicznej w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, który odbędzie się w Audytorium Muzeum Historii Polski w sobotę 9 marca 2024 roku o godzinie 19.00. Koncert będzie kolejną okazją spotkania z dyrygencką sztuką Georga Tchitchinadze - jednego z bardziej lubianych muzyków Gruzji, a także z solistą Krzysztofem Jakowiczem, wybitnym polskim skrzypkiem, wysoko cenionym przez Witolda Lutosławskiego, który powierzał artyście polskie prawykonania swoich utworów skrzypcowych.
Wykonawcy
Krzysztof Jakowicz | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
George Tchitchinadze | dyrygent
Bilety na koncert do nabycia online oraz w kasach muzeum.
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
George Tchitchinadze | dyrygent
Bilety na koncert do nabycia online oraz w kasach muzeum.
Program
Początek koncertu: godzina 19.00
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Uwertura koncertowa Cisza morska i szczęśliwa podróż op. 27
Karol Szymanowski
I Koncert skrzypcowy op. 35
przerwa
Johannes Brahms
IV Symfonia e-moll op. 98
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Uwertura koncertowa Cisza morska i szczęśliwa podróż op. 27
Karol Szymanowski
I Koncert skrzypcowy op. 35
przerwa
Johannes Brahms
IV Symfonia e-moll op. 98
Repertuar
Morski żywioł bywał inspiracją dla wielu muzycznych dzieł różnych epok i gatunków, należy do nich fantazja Beethovena Meeresstille und Glückliche Fahrt (1815) powstała z inspiracji dwoma wierszami Goethego. Co ciekawe, nawiązał też do nich Felix Mendelssohn w swej uwerturze o tym samym tytule (1832). Rezygnuje jednak z chóru wykonującego poetycki tekst, jak u poprzednika, a programową treść oddaje wyłącznie sugestywnymi środkami orkiestrowymi, malując dźwiękami obraz spokojnego morza w wolnym pierwszym odcinku, w drugim zaś, żywym – burzy, przed którą doświadczony żeglarz zdoła szczęśliwie umknąć do bezpiecznego portu.
I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego powstał w czasie I wojny światowej. Był to moment bardzo szczególny, gdy kompozytor miał świeżo w pamięci swe zachwyty urodą śródziemnomorskiego pejzażu i wspaniałością włoskiej kultury, odkrywanych wcześniej w czasie długich podróży – teraz zaś pozostawał otoczony przez dziejowe burze, które wkrótce unicestwić miały idylliczny świat jego młodości. Genialny koncert stanowi twórcze apogeum tego okresu i wciąż budzi podziw oryginalnością formy i faktury, subtelnością brzmienia, niezwykłą, oniryczną aurą. Usłyszymy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków, którego zasługi artystyczne i pedagogiczne są powszechnie znane i podziwiane – warto podkreślić, że muzyka Szymanowskiego jest mu szczególnie bliska i prezentował ją wielokrotnie publiczności wielu krajów.
Ostatnia z czterech symfonii Brahmsa swą premierę miała niecałe dwa lata przed jego śmiercią – jak wiele późnych dzieł autora, także ją przenika nastrój melancholii, szczególnie obecnej we wzruszającej części pierwszej. Końcowy fragment to kunsztowna i dość w muzyce symfonicznej nietypowa passacaglia – wariacje nawiązujące do formy z czasów baroku (także poprzez cytat tematycznego motywu z kantaty Nach dir, Herr, verlanget mich Bacha, którego wielbicielem był Brahms). Cała symfonia, mimo tradycyjnej architektoniki, zawiera wiele nowatorskich i oryginalnych elementów formalnych; stała się jedną z najważniejszych pozycji kanonu późnoromantycznej symfoniki, uchodzi też za najdonioślejsze osiągnięcie muzyki orkiestrowej Brahmsa.
I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego powstał w czasie I wojny światowej. Był to moment bardzo szczególny, gdy kompozytor miał świeżo w pamięci swe zachwyty urodą śródziemnomorskiego pejzażu i wspaniałością włoskiej kultury, odkrywanych wcześniej w czasie długich podróży – teraz zaś pozostawał otoczony przez dziejowe burze, które wkrótce unicestwić miały idylliczny świat jego młodości. Genialny koncert stanowi twórcze apogeum tego okresu i wciąż budzi podziw oryginalnością formy i faktury, subtelnością brzmienia, niezwykłą, oniryczną aurą. Usłyszymy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków, którego zasługi artystyczne i pedagogiczne są powszechnie znane i podziwiane – warto podkreślić, że muzyka Szymanowskiego jest mu szczególnie bliska i prezentował ją wielokrotnie publiczności wielu krajów.
Ostatnia z czterech symfonii Brahmsa swą premierę miała niecałe dwa lata przed jego śmiercią – jak wiele późnych dzieł autora, także ją przenika nastrój melancholii, szczególnie obecnej we wzruszającej części pierwszej. Końcowy fragment to kunsztowna i dość w muzyce symfonicznej nietypowa passacaglia – wariacje nawiązujące do formy z czasów baroku (także poprzez cytat tematycznego motywu z kantaty Nach dir, Herr, verlanget mich Bacha, którego wielbicielem był Brahms). Cała symfonia, mimo tradycyjnej architektoniki, zawiera wiele nowatorskich i oryginalnych elementów formalnych; stała się jedną z najważniejszych pozycji kanonu późnoromantycznej symfoniki, uchodzi też za najdonioślejsze osiągnięcie muzyki orkiestrowej Brahmsa.
Dyrygent George Tchitchinadze
Koncert będzie kolejną okazją spotkania z dyrygencką sztuką Georga Tchitchinadze – to jeden z najbardziej lubianych muzyków Gruzji, który błyskawicznie zdobył uznanie publiczności i krytyków ze względu na imponujące muzyczne umiejętności, smak i wyobraźnię, a jednocześnie ciepło i wrażliwość w kontaktach z publicznością i muzykami. Rozpoczął swoją karierę jako dyrygent operowy w 1998 roku, przez kolejne dekady dał się poznać jako wszechstronny artysta, obecny na wielu ważnych scenach i estradach swojego kraju i za granicą. Obecnie prowadzi klasę dyrygentury i stoi na czele Wydziału Operowego w Państwowym Konserwatorium w Tbilisi. George Tchitchinadze współpracował z wieloma polskimi orkiestrami, a wszystkie jego koncerty w naszym kraju spotykały się z gorącym przyjęciem.
Solista Krzysztof Jakowicz
Wybitny polski skrzypek, wysoko ceniony przez Witolda Lutosławskiego, który powierzał artyście polskie prawykonania swoich utworów skrzypcowych (Łańcuch II, Partita w wersji z orkiestrą, Subito). Krzysztof Jakowicz wykonywał je również pod batutą kompozytora w ważnych centrach muzycznych świata. Koncertował ze słynnymi orkiestrami z całego świata, m.in. z English Chamber Orchestra, Israel Philharmonic, Wiener Symphoniker, Orquesta Nacional de España, WDR Sinfonieorchester Köln, Orchestre National de France. W ciągu wielu lat swojej kariery współpracował z wybitnymi artystami różnych generacji, takimi jak Riccardo Chailly, Jerzy Semkow, Pinchas Steinberg, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Tadeusz Strugała, Marek Pijarowski, Agnieszka Duczmal, Bronisław Gimpel, Władysław Szpilman, Krystyna Borucińska, Jakub Jakowicz, Marcin Zdunik, Tsuyoshi Tsutsumi, Daniel Olbrychski i wielu innych.
Artysta gra na instrumencie włoskim, podarowanym mu przez jego mistrza prof. Tadeusza Wrońskiego.
Artysta gra na instrumencie włoskim, podarowanym mu przez jego mistrza prof. Tadeusza Wrońskiego.
POLSKA ORKIESTRA SINFONIA IUVENTUS
IM. JERZEGO SEMKOWA
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy Jerzego Semkowa, jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich. Utworzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na mocy rozporządzenia z 1 października 2007 roku, jest państwową instytucją kultury. Głównym jej celem jest stworzenie młodym muzykom szansy na debiut orkiestrowy i przygotowanie ich do pracy w podobnych zespołach zawodowych. W skład Orkiestry wchodzą najzdolniejsi absolwenci akademii muzycznych, którzy nie ukończyli 30 lat.
Sinfonia Iuventus rozpoczęła działalność artystyczną w czerwcu 2008 roku. Współpracowała z wieloma uznanymi dyrygentami, takimi jak: Jerzy Semkow, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Antoni Wit, Tadeusz Strugała, John Axelrod, Charles Dutoit, Agnieszka Duczmal, Nicolae Moldoveanu, Juozas Domarkas, Grzegorz Nowak, Jerzy Maksymiuk, Michaił Jurowski, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Boreyko, Marek Pijarowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, George Tchitchinadze, Evgeny Volynsky, Gerd Schaller, Eugene Tzigane, Massimiliano Caldi, Andriy Yurkevych, Ruben Silva, Paweł Przytocki, Paul Esswood, Piotr Sułkowski, Tadeusz Wojciechowski, Monika Wolińska, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Łukasz Borowicz, Krzysztof Herdzin, oraz solistami, wśród których byli m.in. Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Paleczny, Ivan Monighetti, Zakhar Bron, Krzysztof Jakowicz, Daniel Stabrawa, Paweł Kowalski, Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna, Tatiana Szebanowa, Janusz Olejniczak, Jonathan Plowright, Abdel Rahman El Bacha, Eugen Indjic, Krzysztof Jabłoński, Olga Pasiecznik, Jadwiga Rappé, Vadim Repin, Jan Stanienda, Tomasz Strahl, Jakub Haufa, Łukasz Długosz, Alena Baeva, Leszek Możdżer, Yulianna Avdeeva, Bomsori Kim, Agata Szymczewska, Jakub Jakowicz, Piotr Pławner, Patrycja Piekutowska, Łukasz Kuropaczewski, José Torres, Adam Bałdych, Mateusz Smoczyński.
Orkiestra zrealizowała szereg rejestracji płytowych, radiowych oraz telewizyjnych dla Universal Music, CD Accord, DUX, Polskiego Radia, Albany Records, TVP Kultura, Warner Classics. Szczególne miejsce w dyskografii Orkiestry zajmują dwie płyty z repertuarem symfonicznym: Schubert (2008) i Czajkowski (2010), zarejestrowane pod batutą Jerzego Semkowa. Ważną pozycję zajmują w niej również płyty z muzyką Krzysztofa Pendereckiego pod jego dyrekcją – komplet symfonii (2010–2012) oraz płyty z koncertami solowymi (2014–2019). Wybrane wydawnictwa z tej serii zostały uhonorowane wyróżnieniami, m.in. nagrodą International Classical Music Award (2014 i 2016), nagrodą muzyczną Fryderyk w kategorii Album Roku – Muzyka Koncertująca (2021). W repertuarze utrwalonym przez Orkiestrę na płytach znajduje się także muzyka wielu innych polskich kompozytorów, m.in.: Fryderyka Chopina, Grażyny Bacewicz, Zygmunta Stojowskiego, Józefa Kofflera, Karola Kurpińskiego, Romana Palestra, Henryka Wieniawskiego, Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Meyera, Stanisława Moryto, Romana Statkowskiego, Antoniego Szałowskiego, Piotra Mossa.
Orkiestra występowała na wielu estradach koncertowych oraz podczas licznych festiwali w Polsce i za granicą: w Austrii (Musikverein), Chinach (National Grand Theater), Francji (Grand Auditorium UNESCO, Palais de la Musique et des Congrès), Hiszpanii (Auditorio Nacional de Música), Niemczech (Konzerthaus Berlin Gendarmenmarkt), Portugalii (Grande Auditório), Włoszech, Szwajcarii, Litwie i Ukrainie.
Od kwietnia 2009 roku Orkiestra jest członkiem Europejskiej Federacji Narodowych Orkiestr Młodzieżowych, a od września 2018 roku Zrzeszenia Filharmonii Polskich. W latach 2013-2020 honorowym patronem artystycznym orkiestry był Krzysztof Penderecki. W październiku 2018 Orkiestra oficjalnie przyjęła imię Jerzego Semkowa.
www.sinfoniaiuventus.pl
Orkiestra zrealizowała szereg rejestracji płytowych, radiowych oraz telewizyjnych dla Universal Music, CD Accord, DUX, Polskiego Radia, Albany Records, TVP Kultura, Warner Classics. Szczególne miejsce w dyskografii Orkiestry zajmują dwie płyty z repertuarem symfonicznym: Schubert (2008) i Czajkowski (2010), zarejestrowane pod batutą Jerzego Semkowa. Ważną pozycję zajmują w niej również płyty z muzyką Krzysztofa Pendereckiego pod jego dyrekcją – komplet symfonii (2010–2012) oraz płyty z koncertami solowymi (2014–2019). Wybrane wydawnictwa z tej serii zostały uhonorowane wyróżnieniami, m.in. nagrodą International Classical Music Award (2014 i 2016), nagrodą muzyczną Fryderyk w kategorii Album Roku – Muzyka Koncertująca (2021). W repertuarze utrwalonym przez Orkiestrę na płytach znajduje się także muzyka wielu innych polskich kompozytorów, m.in.: Fryderyka Chopina, Grażyny Bacewicz, Zygmunta Stojowskiego, Józefa Kofflera, Karola Kurpińskiego, Romana Palestra, Henryka Wieniawskiego, Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Meyera, Stanisława Moryto, Romana Statkowskiego, Antoniego Szałowskiego, Piotra Mossa.
Orkiestra występowała na wielu estradach koncertowych oraz podczas licznych festiwali w Polsce i za granicą: w Austrii (Musikverein), Chinach (National Grand Theater), Francji (Grand Auditorium UNESCO, Palais de la Musique et des Congrès), Hiszpanii (Auditorio Nacional de Música), Niemczech (Konzerthaus Berlin Gendarmenmarkt), Portugalii (Grande Auditório), Włoszech, Szwajcarii, Litwie i Ukrainie.
Od kwietnia 2009 roku Orkiestra jest członkiem Europejskiej Federacji Narodowych Orkiestr Młodzieżowych, a od września 2018 roku Zrzeszenia Filharmonii Polskich. W latach 2013-2020 honorowym patronem artystycznym orkiestry był Krzysztof Penderecki. W październiku 2018 Orkiestra oficjalnie przyjęła imię Jerzego Semkowa.
www.sinfoniaiuventus.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Partner: Muzeum Historii Polski
Patronat medialny: TVP Kultura, Radio dla Ciebie, Polska Agencja Prasowa, Presto, polmic.pl
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców.
Partner: Muzeum Historii Polski
Patronat medialny: TVP Kultura, Radio dla Ciebie, Polska Agencja Prasowa, Presto, polmic.pl
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców.