Ostatnia część wystawy ukazuje wciąż żywe tradycje powstańcze w kontekście kolejnych zrywów – w czasach zaborów i okupacji. Uwzględnione zostały też odniesienia do tradycji insurekcyjnej podczas protestów społecznych, zarówno w niepodległej II Rzeczpospolitej, jak i w niesuwerennym PRL – aż po czasy NSZZ „Solidarność”. Plakaty z ostatnich lat pokazują, jak żyjący jeszcze weterani i weteranki powstania warszawskiego opowiadają dzieciom o swoich doświadczeniach. Powstańcy warszawscy nierzadko pamiętają jeszcze powstańców styczniowych, którzy w okresie międzywojennym, otoczeni wielkim szacunkiem, spotykają się z dziećmi i młodzieżą szkolną. Z kolei powstańcy styczniowi mogą pamiętać starych żołnierzy wykonujących rozkazy księcia Józefa Poniatowskiego, Jana Henryka Dąbrowskiego lub samego Tadeusza Kościuszki.
Od insurekcji kościuszkowskiej dzieli nas 231 lat. Można policzyć, że jest to osiem lub dziewięć pokoleń – nie tak wiele na tle blisko czterdziestu pokoleń od zarania Polski do współczesności. A zatem powstanie kościuszkowskie wcale nie jest od nas aż tak odległe. Łączy nas z dawną Rzeczpospolitą.
Pytania stawiane w broszurze Kościuszki z 1800 roku „Czy Polacy wybić się mogą na niepodległość?” są dziś aktualne. Jaką cenę warto zapłacić za niepodległość państwa i narodu oraz za wolność obywateli? Skoro zdecydowana większość powstań narodowych się nie udaje, w czym tkwi recepta na sukces, jakim kończy się na przykład powstanie w Wielkopolsce w latach 1918–1919? Czy mimo wszystko można powiedzieć, że tradycja powstańcza zwycięża? Może sukces tkwi we włączeniu wszystkich warstw społecznych, szczególnie chłopów, do narodu gotowego bić się „za Waszą i Naszą Wolność”? W tej części wystawy nie brakuje trudnych, lecz ożywczych rozważań nad sensem kolejnych zrywów. Cytujemy: Adama Mickiewicza, Bolesława Prusa, Elizę Orzeszkową, Stanisława Wyspiańskiego, Stefana Żeromskiego, Władysława Reymonta, Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego, Stefana Kisielewskiego, Stanisława Stommę, Stefana Wyszyńskiego, Jana Pawła II i Władysława Bartoszewskiego.
Uzupełnieniem ekspozycji są działania edukacyjne, naukowe i kulturalne, m.in. innowacyjny spektakl „Kościuszko na Martynice”. Ilustrowany katalog (osobne wydania w języku polskim i angielskim) autorstwa znakomitych historyków podsumowuje najnowsze badania nad insurekcją i jej naczelnikiem.
Dowiedz się więcej o publikacji. ♦ W przestrzeniach wystawy towarzyszy widzom
warstwa dźwiękowa – specjalnie przygotowane fonogramy autorstwa Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, które wzmacniają emocjonalny przekaz ekspozycji.