Szkoły podstawowe
Lekcje i warsztaty odbywają się w tymczasowej siedzibie Muzeum Historii Polski, ul. Mokotowska 33/35.
Zajęcia trwają od 60 do 90 minut.
Aby zarezerwować termin lekcji prosimy o kontakt telefoniczny: 22 211 90 49, 22 211 90 47 lub 22 211 90 08.
Po rezerwacji telefonicznej, prosimy o przesłanie w ciągu 3 dni formularza zgłoszeniowego, będącego potwierdzeniem rezerwacji.
- Lekcje odbywają się o godzinie 10.00 i 12:30.
- Jednocześnie możemy poprowadzić tylko jedną lekcję (maks. 30 osób).
- Lekcje ze spacerem odbywają się tylko w środy, w okresie od 1 kwietnia do 15 listopada.
Załącznik nr 1 do regulaminu lekcji
Załącznik nr 2 do regulaminu lekcji
LEKCJE MUZEALNE/WARSZTATY
Kl. I-III
- Jabłko, berło, korona – opowieść o polskich insygniach koronacyjnych. Zajęcia trwają 60 minut.
- Kto Ty jesteś? – lekcja w trakcie której uczniowie poznają historię i znaczenie polskich symboli narodowych. Zajęcia trwają 60 minut.
- Kto był kim na królewskim dworze? – w trakcie lekcji uczniowie poznają mieszkańców średniowiecznego zamku. Dowiadują się jakie urzędy funkcjonowały na dworze, jakie były obowiązki i atrybuty poszczególnych urzędników.
Zajęcia trwają 60 minut. - Co historyk ma wspólnego z detektywem?
W jaki sposób opowiedzieć historię przy pomocy przedmiotu?
Wiek przedmiotu, materiał z którego został wykonany, funkcja do której był przeznaczony, jego wartość materialna przybliża nam epokę z której pochodzi. Jeżeli należał do jakiejś osoby pokazuje nam jej pochodzenie, pozycję społeczną, sprawowaną funkcję. Zajęcia trwają 60 minut. - Na zakupy! - spotkanie poświęcone jest XIX - wiecznym warszawskim sklepom. Uczniowie w trakcie zajęć poznają jak dawniej robiono zakupy, jakie towary można było kupić w sklepach.
Lekcja dla klas III-IV. Zajęcia trwają 60 minut. - Niepodległa! - warsztaty o podstawowych zagadnieniach na temat zaborów oraz odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 r. Zajęcia trwają 60 minut.
- Wojtek – niedźwiedź z Armii Andersa – spotkanie poświęcone niedźwiedziowi, który trafił do polskiego wojska w czasie II wojny światowej. W czasie spotkania uczniowie poznają podstawowe informacje na temat szlaku bojowego armii gen. Andersa i losów Polaków. Zajęcia trwają 60 minut.
- Zwierzyniec - warsztaty o zwierzętach, które zostawiły swój ślad w polskiej historii. Bohaterem zajęć jest m.in. Pałasz – rumak Jana Sobieskiego czy Kasztanka - ulubiona klacz Józefa Piłsudskiego.
Spacery
- Łazienki Królewskie - podczas spaceru po Łazienkach Królewskich uczestnicy zobaczą najważniejsze obiekty letniej rezydencji Stanisława Augusta Poniatowskiego, dowiedzą się zarówno o działalności kulturalnej króla jak i poznają ciekawe szczegóły z codziennego życia monarchy.
- Warszawska ferajna - zapraszamy uczniów na spacer po Jazdowie. Dzięki zachowanym wspomnieniom i zdjęciom oraz zadaniom uczestnicy poznają świat w którym żyli i dorastali ich rówieśnicy z okresu dwudziestolecia międzywojennego. W czasie spaceru dowiedzą się m.in. tego jakie zabawy były popularne na warszawskich podwórkach i jakie sprawności można było zdobyć w czasie zbiórek harcerskich.
Kl. IV-V
- Jabłko, berło, korona – opowieść o polskich insygniach koronacyjnych. Zajęcia trwają 60 minut.
- Kto był kim na królewskim dworze? – w trakcie lekcji uczniowie poznają mieszkańców średniowiecznego zamku. Dowiadują się jakie urzędy funkcjonowały na dworze, jakie były obowiązki i atrybuty poszczególnych urzędników. Lekcja dla kl. IV-V. Zajęcia trwają 60 minut.
- Co historyk ma wspólnego z detektywem?
W jaki sposób opowiedzieć historię przy pomocy przedmiotu?
Wiek przedmiotu, materiał z którego został wykonany, funkcja do której był przeznaczony, jego wartość materialna przybliża nam epokę z której pochodzi. Jeżeli należał do jakiejś osoby pokazuje nam jej pochodzenie, pozycję społeczną, sprawowaną funkcję.
Zajęcia trwają 60 minut. - Budowanie miasta – lekcja wykorzystująca wielkoformatową grę planszową, pokazującą zasady budowania średniowiecznych miast. W trakcie zajęć poruszane jest zagadnienie stylów architektonicznych. Zajęcia trwają 90 minut.
- Jak Polska odzyskała niepodległość? - warsztaty z cyklu "Co historyk ma wspólnego z detektywem?" Uczniowie patrzą na odzyskanie niepodległości z perspektywy lokalnej społeczności. Podczas warsztatów pracują z przedmiotami, dokumentami i innymi materiałami źródłowymi. Warsztaty trwają 60 minut.
- Bohaterowie niepodległości - na warsztatach uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie: komu zawdzięczamy niepodległość - politykom, żołnierzom, dyplomatom, działaczom społecznym czy może anonimowym obywatelom? Warsztaty trwają 90 minut.
- Wojtek – niedźwiedź z Armii Andersa – spotkanie poświęcone niedźwiedziowi, który trafił do polskiego wojska w czasie II wojny światowej. W czasie spotkania uczniowie poznają podstawowe informacje na temat szlaku bojowego armii gen. Andersa i losów Polaków. Zajęcia trwają 60 minut.
Kl. VI-VIII
- Jabłko, berło, korona – opowieść o polskich insygniach koronacyjnych. Zajęcia trwają 60 minut.
- O szlacheckim stroju – spotkanie, w trakcie którego uczniowie poznają charakterystyczne cechy kultury szlacheckiej, a przede wszystkim elementy i znaczenie stroju szlacheckiego. Zajęcia trwają 60 minut.
- Konspiracja w XIX wieku - warsztat historyczny ukazujący historię walki o niepodległość Polski. Na podstawie rozmowy nauczającej i wykonywanych zadań, uczniowie poznają warunki życia w kraju pod zaborami, przyczyny wybuchu kolejnych powstań narodowych, nazwiska najważniejszych postaci i faktów związanych z tymi wydarzeniami.
Lekcja dla klas VI -VII. Zajęcia trwają 60 minut. - Wielka Emigracja – lekcja poświęcona emigracji po powstaniu listopadowym. Zajęcia trwają 60 minut.
- Przystanek Niepodległość - lekcja z wykorzystaniem filmu "Przystanek Niepodległość" prezentującego najważniejsze problemy pierwszych miesięcy niepodległości. Lekcję uzupełnia warsztat ze źródłem historycznym. Zajęcia trwają 90 minut.
- Świętujemy niepodległość! O historii Święta Niepodległości - na warsztatach uczniowie, na podstawie wiadomości i dokumentów z epoki, odtworzą historię święta niepodległości. Dowiedzą się, kto i kiedy przyczynił się do wpisania daty 11 listopada do kalendarza świąt narodowych. Warsztaty trwają 90 minut.
- Bohaterowie niepodległości - na warsztatach uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie: komu zawdzięczamy niepodległość - politykom, żołnierzom, dyplomatom, działaczom społecznym czy może anonimowym obywatelom? Warsztaty trwają 90 minut.
- Wygrany mecz - kiedy powstały kluby sportowe? Jakie dyscypliny sportowe były popularne u progu wolnej Polski? Jaka była rola organizacji sportowych w procesie odzyskiwania niepodległości? - to niektóre z pytań, na które uczniowie znajdą odpowiedzi w czasie spotkania. Warsztaty z wykorzystaniem materiałów źródłowych trwają 60 minut.
- Katyń 1940 - lekcja oparta na prezentacji multimedialnej. W trakcie zajęć omawiamy sytuację Polski i Polaków po 17 września 1939 r. oraz stosunki polsko – sowieckie w czasie II wojny światowej.
Lekcja dla kl. VI-VII. Zajęcia trwają 60 minut. - Wojtek – niedźwiedź z Armii Andersa – spotkanie poświęcone niedźwiedziowi, który trafił do polskiego wojska w czasie II wojny światowej. W czasie spotkania uczniowie poznają podstawowe informacje na temat szlaku bojowego armii gen. Andersa i losów Polaków. Zajęcia trwają 60 minut.
- Armia Krajowa - największa konspiracyjna armia okupowanej Europy - zajęcia, podczas których uczniowie poznają podstawowe fakty na temat Armii Krajowej - powstanie organizacji, jej strukturę, formy działalności i losy powojenne żołnierzy AK.
W trakcie lekcji uczniowie wykonują zadania pozwalające im na lepsze zrozumienie specyfiki działania, zagrożeń i konsekwencji działalności AK. Zajęcia trwają 60 minut. -
Ostatnie wakacje - W wrześniu 1939 świat dla wielu dzieci skończyło się beztroskie dzieciństwo. Na warsztatach, na podstawie źródeł historycznych, uczniowie dowiedzą się jak bardzo zmienił się świat ich rówieśników po wybuchu wojny i przed jakimi wyzwaniami musieli stanąć zarówno dorośli jak i dzieci, które nagle musiały szybko dorosnąć. Zajęcia trwają ok. 90 minut
Spacery:
- Śladami insurekcji kościuszkowskiej - trasa spaceru wiedzie po Starym Mieście przez miejsca związane burzliwymi wydarzeniami z 1794 roku w Warszawie.
- Noc listopadowa - spacer po Łazienkach Królewskich, podczas którego uczestnicy odwiedzą miejsca związane z wydarzeniami z 29 listopada 1830 roku.
- Śladami 11 listopada - spacer po Śródmieściu przez miejsca, które były świadkami wydarzeń w listopadzie 1918 r.
- Kobiety niepodległej - spacer po Śródmieściu Warszawy śladami kobiet, które odcisnęły swój ślad w życiu politycznym, społecznym czy kulturalnym odrodzonej Polski.
- Warszawski wrzesień - spacer, którego trasa wiedzie po ulicach Śródmieścia poświęcony jest losom mieszkańców Warszawy we wrześniu 1939 roku. Uczestnicy spaceru będą mieli szansę obejrzeć archiwalne zdjęcia i posłuchać wspomnień świadków tamtych wydarzeń.
- Witaj majowa jutrzenko - spacer po Trakcie Królewskim i Starym Mieście śladami miejsc związanych z uchwaleniem Konstytucji 3 maja. Uczestnicy spaceru posłuchają o wydarzeniach z wiosny 1791 roku i dowiedzą się jak mieszkańcy Warszawy kultywowali pamięć o konstytucji w XIX wieku.
- Warszawa Baczyńskiego - spacer, którego trasa wiedzie po Śródmieściu i Powiślu jest związany z dzieciństwem poety, jego dorastaniem i wielką miłością - żoną Barbarą. Na spacerze uczestnicy zobaczą także współczesne ślady pamięci o artyście w przestrzeni jego rodzinnego miasta i dowiedzą się jak przedstawiał je w swojej twórczości.
Spacery trwają 90 - 120 minut.
Koszt spaceru 150 zł.
Rezerwacje: tel. (22) 211 90 49, e-mail: oferta.edu@muzhp.pl