Pokaz filmu „Ślady. Leon Stroiński”

W rocznicę urodzin poety Leona Zdzisława Stroińskiego 29 listopada w Warszawie odbędzie się pokaz filmu dokumentalnego w reżyserii Hanny Etemadi pt. „Ślady. Leon Stroiński”, zorganizowany przez Fundację „W Kręgu Kultury”. Muzeum Historii Polski jest partnerem pokazu.


Film dokumentalny z cyklu „Ślady” opowiada o losach poety i powstańca Leona Stroińskiego. Przez pryzmat wspomnień rodziny i przyjaciół film opisuje jednego z twórców konspiracyjnego pisma „Sztuka i Naród” oraz kulturę pokolenia ’44. 

Pokaz odbędzie się w najbliższy piątek (29 listopada) o godzinie 18:00 w Centrum Prasowym Foksal S.D.P. ul. Foksal 3/5, Warszawa.

Partnerami wydarzenia są: Muzeum Historii Polski, Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, Dom Spotkań z Historią, Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich, Fundacja Polskiego Państwa Podziemnego oraz Stowarzyszenie Szare Szeregi.

 


Leon Zdzisław Stroiński – poeta, harcerz, podporucznik i żołnierz Armii Krajowej. Urodzony 29 listopada 1921 r. w Warszawie. Ukończył liceum im. Jana Zamoyskiego w Zamościu. W 1941 r. podjął studia prawnicze na podziemnym Uniwersytecie Warszawskim, po krótkim czasie przeniósł się na filologię polską.


Aresztowany 25 maja 1943 r. podczas składania wieńca (wraz z Wacławem Bojarskim i Tadeuszem Gajcym) pod pomnikiem Mikołaja Kopernika (w 400. rocznicę śmierci uczonego) i osadzony na Pawiaku. Został zwolniony 19 lipca 1943 r. Latem 1944 r. wraz z Tadeuszem Gajcym otrzymał przydział do Batalionu Chrobry I, w którym objął funkcję dowódcy drużyny. Zginął wraz z Gajcym i całą placówką powstańczą w kamienicy (w miejscu gdzie dziś stoi fontanna i kino „Muranów”), wysadzonej przez Niemców w powietrze 16 sierpnia 1944 r. Pośmiertnie nominowany na podporucznika oraz odznaczony krzyżem Virtuti Militari. Pochowany na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.


Należał do grupy polonistów skupionych wokół konspiracyjnego miesięcznika „Sztuka i Naród". W 1942 r. otrzymał nagrodę na podziemnym konkursie „Sztuki i Narodu” za wiersz „Ród Anhellich”, włączony do antologii „Słowo prawdziwe”. Nawiązywał do poetyki Awangardy Krakowskiej, sięgał po realia wojny i okupacji, także doświadczeń z Pawiaka (cykl liryków prozą „Okno” 1943). Napisał też więzienne opowiadanie „Pokolenie” o wymowie patriotycznej i humanistycznej.

2013-11-25