Szkoły podstawowe

Lekcje i warsztaty odbywają się w tymczasowej siedzibie Muzeum Historii Polski, ul. Mokotowska 33/35.
Zajęcia trwają od 60 do 90 minut.

Aby zarezerwować termin lekcji prosimy o kontakt telefoniczny:  22 211 90 49, 22 211 90 47 lub 22 211 90 08.

Po rezerwacji telefonicznej, prosimy o przesłanie  w ciągu 3 dni formularza zgłoszeniowego, będącego potwierdzeniem rezerwacji.

  1. Lekcje odbywają się o godzinie 10.00 i 12:30.
  2. Jednocześnie możemy poprowadzić tylko jedną lekcję (maks. 30 osób).
  3. Lekcje ze spacerem odbywają się tylko w środy, w okresie od 1 kwietnia do 15 listopada.

 

Regulamin lekcji

Załącznik nr 1 do regulaminu lekcji

Załącznik nr 2 do regulaminu lekcji

 

Formularz zgłoszeniowy.

 

LEKCJE MUZEALNE/WARSZTATY

 

Kl. I-III

  1. Jabłko, berło, korona – opowieść o polskich insygniach koronacyjnych. Zajęcia trwają 60 minut.
  2. Kto Ty jesteś? – lekcja w trakcie której uczniowie poznają historię i znaczenie polskich symboli narodowych. Zajęcia trwają 60 minut.
  3. Kto był kim na królewskim dworze? – w trakcie lekcji uczniowie poznają mieszkańców średniowiecznego zamku. Dowiadują się jakie urzędy funkcjonowały na dworze, jakie były obowiązki i atrybuty poszczególnych urzędników.
    Zajęcia trwają 60 minut.
  4. Co historyk ma wspólnego z detektywem?
    W jaki sposób opowiedzieć historię przy pomocy przedmiotu?
    Wiek przedmiotu, materiał z którego został wykonany, funkcja do której był przeznaczony, jego wartość materialna przybliża nam epokę z której pochodzi. Jeżeli należał do jakiejś osoby pokazuje nam jej pochodzenie, pozycję społeczną, sprawowaną funkcję. Zajęcia trwają 60 minut.
  5. Na zakupy! - spotkanie poświęcone jest XIX - wiecznym warszawskim sklepom. Uczniowie w trakcie zajęć poznają jak dawniej robiono zakupy, jakie towary można było kupić w sklepach.
    Lekcja dla klas III-IV. Zajęcia trwają 60 minut.
  6. Niepodległa! - warsztaty o podstawowych zagadnieniach na temat zaborów oraz odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 r. Zajęcia trwają 60 minut.
  7. Wojtek – niedźwiedź z Armii Andersa – spotkanie poświęcone niedźwiedziowi, który trafił do polskiego wojska w czasie II wojny światowej. W czasie spotkania uczniowie poznają podstawowe informacje na temat szlaku bojowego armii gen. Andersa i losów Polaków.  Zajęcia trwają  60 minut.

Kl. IV-V

  1. Jabłko, berło, korona – opowieść o polskich insygniach koronacyjnych. Zajęcia trwają 60 minut.
  2. Kto był kim na królewskim dworze? – w trakcie lekcji uczniowie poznają mieszkańców średniowiecznego zamku. Dowiadują się jakie urzędy funkcjonowały na dworze, jakie były obowiązki i atrybuty poszczególnych urzędników. Lekcja dla kl. IV-V. Zajęcia trwają 60 minut.
  3. Co historyk ma wspólnego z detektywem?
    W jaki sposób opowiedzieć historię przy pomocy przedmiotu?
    Wiek przedmiotu, materiał z którego został wykonany, funkcja do której był przeznaczony, jego wartość materialna przybliża nam epokę z której pochodzi. Jeżeli należał do jakiejś osoby pokazuje nam jej pochodzenie, pozycję społeczną, sprawowaną funkcję.
    Zajęcia trwają 60 minut.
  4. Budowanie miasta – lekcja wykorzystująca wielkoformatową grę planszową, pokazującą zasady budowania średniowiecznych miast. W trakcie zajęć poruszane jest zagadnienie stylów architektonicznych. Zajęcia trwają 90 minut.
  5. Jak Polska odzyskała niepodległość? - warsztaty z cyklu "Co historyk ma wspólnego z detektywem?" Uczniowie patrzą na odzyskanie niepodległości z perspektywy lokalnej społeczności. Podczas warsztatów pracują z przedmiotami, dokumentami i innymi materiałami źródłowymi. Warsztaty trwają 60 minut.
  6. Bohaterowie niepodległości - na warsztatach uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie: komu zawdzięczamy niepodległość - politykom, żołnierzom, dyplomatom, działaczom społecznym czy może anonimowym obywatelom? Warsztaty trwają 90 minut.
  7. Wojtek – niedźwiedź z Armii Andersa – spotkanie poświęcone niedźwiedziowi, który trafił do polskiego wojska w czasie II wojny światowej. W czasie spotkania uczniowie poznają podstawowe informacje na temat szlaku bojowego armii gen. Andersa i losów Polaków.  Zajęcia trwają 60 minut.

 

Kl. VI-VIII

  1. Jabłko, berło, korona – opowieść o polskich insygniach koronacyjnych. Zajęcia trwają 60 minut.
  2. O szlacheckim stroju – spotkanie, w trakcie którego uczniowie poznają charakterystyczne cechy kultury szlacheckiej, a przede wszystkim elementy i znaczenie stroju szlacheckiego. Zajęcia trwają 60 minut.
  3. Konspiracja w XIX wieku - warsztat historyczny ukazujący historię walki o niepodległość Polski. Na podstawie rozmowy nauczającej i wykonywanych zadań, uczniowie poznają warunki życia w kraju pod zaborami, przyczyny wybuchu kolejnych powstań narodowych, nazwiska najważniejszych postaci i faktów związanych z tymi wydarzeniami.
    Lekcja dla klas VI -VII. Zajęcia trwają 60 minut.
  4. Wielka Emigracja – lekcja poświęcona emigracji po powstaniu listopadowym. Zajęcia trwają 60 minut.
  5. Przystanek Niepodległość - lekcja z wykorzystaniem filmu "Przystanek Niepodległość" prezentującego najważniejsze problemy pierwszych miesięcy niepodległości. Lekcję uzupełnia warsztat ze źródłem historycznym. Zajęcia trwają 90 minut.
  6. Świętujemy niepodległość! O historii Święta Niepodległości - na warsztatach uczniowie, na podstawie wiadomości i dokumentów z epoki, odtworzą historię święta niepodległości. Dowiedzą się, kto i kiedy przyczynił się do wpisania daty 11 listopada do kalendarza świąt narodowych. Warsztaty trwają 90 minut.
  7. Bohaterowie niepodległości - na warsztatach uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie: komu zawdzięczamy niepodległość - politykom, żołnierzom, dyplomatom, działaczom społecznym czy może anonimowym obywatelom? Warsztaty trwają 90 minut.
  8. Wygrany mecz -  kiedy powstały kluby sportowe? Jakie dyscypliny sportowe były popularne u progu wolnej Polski? Jaka była rola organizacji sportowych w procesie odzyskiwania niepodległości? - to niektóre z pytań, na które uczniowie znajdą odpowiedzi w czasie spotkania. Warsztaty z wykorzystaniem materiałów źródłowych trwają 60 minut.
  9. Katyń 1940 - lekcja oparta na prezentacji multimedialnej. W trakcie zajęć omawiamy sytuację Polski i Polaków po 17 września 1939 r. oraz stosunki polsko – sowieckie w czasie II wojny światowej.
    Lekcja dla kl. VI-VII. Zajęcia trwają 60 minut.
  10. Wojtek – niedźwiedź z Armii Andersa – spotkanie poświęcone niedźwiedziowi, który trafił do polskiego wojska w czasie II wojny światowej. W czasie spotkania uczniowie poznają podstawowe informacje na temat szlaku bojowego armii gen. Andersa i losów Polaków. Zajęcia trwają 60 minut.
  11. Armia Krajowa - największa konspiracyjna armia okupowanej Europy - zajęcia, podczas których uczniowie poznają podstawowe fakty na temat Armii Krajowej - powstanie organizacji, jej strukturę, formy działalności i losy powojenne żołnierzy AK.
    W trakcie lekcji uczniowie wykonują zadania pozwalające im na lepsze zrozumienie specyfiki działania, zagrożeń i konsekwencji działalności AK. Zajęcia trwają 60 minut.
  12. Ostatnie wakacje - W wrześniu 1939 świat dla wielu dzieci skończyło się beztroskie dzieciństwo. Na warsztatach, na podstawie źródeł historycznych,  uczniowie dowiedzą się jak bardzo zmienił się świat ich rówieśników po wybuchu wojny i przed jakimi wyzwaniami musieli stanąć zarówno dorośli jak i dzieci, które nagle musiały szybko dorosnąć. Zajęcia trwają ok. 90 minut

SPACERY:

  1. Łazienki Królewskie - podczas spaceru po Łazienkach Królewskich uczestnicy zobaczą najważniejsze obiekty letniej rezydencji Stanisława Augusta Poniatowskiego,  dowiedzą się zarówno o działalności kulturalnej króla jak i poznają ciekawe szczegóły z codziennego życia monarchy.
  2. Śladami insurekcji kościuszkowskiej - trasa spaceru wiedzie po Starym Mieście przez miejsca  związane burzliwymi wydarzeniami  z 1794 roku w Warszawie.
  3. Noc listopadowa - spacer po Łazienkach Królewskich, podczas którego uczestnicy odwiedzą miejsca związane z wydarzeniami z 29 listopada 1830 roku.
  4. Śladami 11 listopada - spacer po Śródmieściu przez miejsca, które były świadkami wydarzeń w listopadzie 1918 r.
  5. Kobiety niepodległej - spacer po Śródmieściu Warszawy śladami kobiet, które odcisnęły swój ślad w życiu politycznym, społecznym czy kulturalnym odrodzonej Polski.
  6. Warszawski wrzesień - spacer, którego trasa wiedzie po ulicach Śródmieścia poświęcony jest losom mieszkańców Warszawy we wrześniu 1939 roku.  Uczestnicy spaceru będą mieli szansę obejrzeć archiwalne zdjęcia i posłuchać wspomnień świadków tamtych wydarzeń.

 

Spacery przeznaczone są dla uczniów od VII klasy szkoły podstawowej. Trwają 90 - 120 minut.

Koszt spaceru 150 zł.

Rezerwacje: tel. (22) 211 90 49, e-mail: oferta.edu@muzhp.pl